درس علوم اجتماعی یکی از دروس مهم و پایه ای برای رشته علوم انسانی در کنکور سراسری محسوب می شود.داوطلبان باید به گونه ای این درس را مطالعه نمایند که با تسلط کامل از آن درصد بسیار بالایی را در کنکور سراسری کسب نمایند. این درس در واقع یکی از دروسی است که برای کسب رشته های مطلوب باید به آن تسلط یافت و پاسخگویی سوالات این درس با درصد بالا کمک بسیار زیادی به رسیدن داوطلب به هدف ورشته مورد علاقه اش دارد. همچنین عدم موفقیت در این درس می تواند سهم بسزایی در پایین آمدن تراز و رتبه داوطلب داشته باشد.

درس علوم اجتماعی در زیر گروه ۱ کنکور سراسری دارای ضریب (۱) و در زیر گروه های ۳و۴،دارای ضریب (۲) است اما در زیر گروه ۲ یعنی برای رشته های علوم اجتماعی، مددکاری، خبرنگاری و علوم ارتباطات و در زیر گروه ۵ یعنی برای رشته های روان شناسی، علوم تربیتی، راهنمایی و مشاوره و کتابداری با ضریب (۳) از اهمیت خاصی برخوردار است.

داوطلبان کنکور انسانی باید بدانند که این درس از ضریب رقابتی بسیار بالایی برخوردار می باشد حتی در زیر گروه های مانند گروه ۱ که این درس از ضریب ۱ برخوردار می باشد اهمیت این درس به چشم می آید به عنوان مثال برای قبولی در رشته حقوق (روزانه) شما نیازمند پاسخگویی به حداقل ۳٫۲۸ درصد از سوالات آن می باشد.

این درس برای قبولی در رشته های پرطرفدار بسیار با اهمیت بوده و حدود۵۶٫۷۵ درصد از پذیرفته شدگان کنکور سراسری این درس را بین۱۵تا۴۰ درصد و تنها ۰٫۰۷درصد از قبول شدگان آن ‌را ۱۰۰ می‌زنند. همچنین میانگین نمره قبول شدگان کنکور در این درس ۲۷٫۲۹ درصد است. متن کامل در ادامه مطلب...

آشنایی با آزمون علوم اجتماعی در کنکور سراسری

از این درس در آزمون سراسری رشته انسانی ۲۰ سوال طرح می شود که این تعداد سوال از منابع ذیل طراحی می گردد.‏

جامعه شناسی (۱) ۵  الی ۶ تست

جامعه شناسی (۲) ۶ الی ۷ تست

علوم اجتماعی ۷ الی ۸ تست

برای پاسخ گویی به این ۲۰ سوال لازم است که داوطلب به هر ۳ کتاب تسلط مناسبی داشته باشد. توجه نمایید مطالب کتاب جامعه ‏شناسی ۲ در ادامه کتاب جامعه شناسی ۱ بوده و باید بعد از آن مورد مطالعه قرار گیرد.‏

روش مطالعه صحیح درس علوم اجتماعی در آزمون سراسری

کتاب جامعه شناسی ۱ از ۳ فصل تشکیل شده است که با نام های ۱٫ نقش ۲٫ مزایا و نابربریهای اجتماعی ۳٫ هویت معرفی می شوند مطالعه سه فصل این کتاب با اهمیت بوده و همانطور که پیشتر نیز اشاره نمودیم این درس در واقع پیشنیاز درس جامعه شناسی ۲ می باشد.

کتاب علوم اجتماعی، از نظر موضوع و مطالب ارتباطی با دو کتاب قبلی ندارد و مباحثی مجزا را عنوان می نماید و خواندن این کتاب قبل یا بعد از کتب جامعه شناسی تفاوتی ندارد.

اما از آنجا که کتاب علوم اجتماعی مفاهیمی ساده تر دارد و  تعداد سوالات بیشتری از آن در آزمون سراسری طرح می گردد توصیه می شود ابتدا این کتاب مطالعه شده و سپس به سراغ کتاب های جامعه شناسی بروید.مطالب این درس در کتاب درسی مانند یک پازل در هم ریخته است. شما باید یک بار کتاب را روزنامه وار بخوانید سپس در نوبت بعد واژه های کلیدی هر مبحث را با دقت تجسس کنید مفاهیم را خوب بفهمید و به ارتباط آن ها با سایر مطالب کل کتاب درسی بپردازید. در این درس رعایت ترتیب عوامل و مفاهیم کتاب درسی اهمیت دارد.از آن جا که اهمیت مطالعه این درس بری داوطلبان رشته علوم انسانی بسیار زیاد است توصیه می گردد خواندن این کتاب ها را از تابستان شروع نمایند زیرا اگر به روز های انتهایی موکول شود به سبب اضطراب و استرس از فهم درست و وسیع مفاهیم کاسته خواهد شد و بازخورد مناسب و مورد انتظار بسیار کاهش خواهد یافت.

بهترین و اصولی ترین روش مطالعه برای این درس، مطالعه عمیق و مفهومی بوده که همراه با خلاصه برداری باشد. همچنین مطالب خوانده شده در این درس بایستی در بازه های زمانی کوتاه (۲ تا ۳ روز) مرور شده  تا مطالب ملکه ذهن شود.پس از تسلط کامل به مطالب خوانده شده نیاز است که کاربر به تست های موضوعی در باره مبحث مطالعه شده پاسخ گوید و سپس با بررسی پاسخ های تشریحی سوالات نکات کلیدی برگرفته از پاسخ های تشریحی را به خلاصه های خود بیافزاید و در مرور های بعدی نیز به مطالعه مجدد آنها بپردازد.نکته بسیار مهم: تنها منبع معتبر و مورد استناد در آزمون سراسری، کتاب درسی است و لازم است افراد، تمامی مطالب را دقیقاً و مو به مو با کتاب درسی فراگیرند، هرچند به نظر خودشان اشتباه باشد.

همچنین توجه نمایید حفط نمودن مطالب این درس کاری اشتباه بوده و ضررهای جبران ناپذیری چون تداخل ذهنی مطالب را بدنبال خواهد داشت. بنابراین سعی نمایید با رمز گذاری و خلاصه برداری به روش های حاشیه نویسی و رسم درخت های خلاصه برداری و فهم اصولی این درس را بالا برده و از حفظ نمودن مطالب بپرهیزید.همچنین توجه به این نکته اهمیت دارد که مطالب درس علوم اجتماعی به شدت فرار بوده و باید به طور مداوم مطالعه شوند در غیر این صورت اگر دروس مطالعه شده رها شوند تمامی زحمات شما به هدر خواهد رفت.

در انتها به طور خلاصه روش مطالعه این درس را بیان می ماییم:

۱-  هر درس را دو بار به صورت روزنامه ‌وار بخوانید و سپس خلاصه ‌‌ای از نکات مهم درس را یادداشت کنید. مثلاً درس۱علوم اجتماعی را می خوانید و بعد آنچه از درس فهمیده‌اید با انشای خودتان یادداشت می نمایید و با رسم جداول و نمودار های مختلف به فهم بیشتر این درس کمک کنید. همچنین در روزهای بعد به مرور این خلاصه ها بپردازید.

۲پس از تفهیم درست مطالب به تست زنی مشغول شوید و پاسخ های تشریحی را مطالعه و بررسی نمایید.

۳در طول سال تحصیلی تلاش نمایید با برنامه ریزی درست این کتاب ها را دوبار مطالعه نمایید.

۴- تلاش کنید خلاصه هایی جامع و کامل تهیه نمایید تا دوره جمع بندی کار شما ساده تر شده و فقط بر همین خلاصه ها تکیه نمایید.