• چرا در آزمون های آزمایشی نتیجه دلخواه کسب نمی کنم؟
  • چرا افزایش تراز ندارم؟
  • من زیست رو خیلی خونده بودم چرا اونطور که انتظارش را داشتم درصد خوبی کسب نکردم؟
  • من که برای دینی زیاد تست زدم ولی چرا اونطور که باید نشد؟

از اصلی ترین موضوعاتی که باعث افزایش تراز داوطلبان در آزمون های آزمایشی می شود این است که هیچ گاه با کسب یک درصد بد و یا افت تراز در یک یا دو آزمون روحیه خود را از دست نمی دهند بلکه با  جدیت بیشتر و با روحیه خستگی ناپذیرتری مطالعه خود برای آزمون بعدی را شروع می کنند پس شما هم به جای بهانه آوردن های مختلف مثل غیر استاندارد بودن سوالات و یا سختی زیاد تست ها دنبال راهکاری برای پیدا کردن ایراد کار خود باشید تا به نتیجه دلخواه خود در آزمون های آزمایشی برسید. در مقاله زیر سعی داریم با ارائه راهکار هایی مفید و کارآمد شما را به سوی کسب تراز دلخواه تان همراهی کنیم.

راه های افزایش تراز

1-برای کسب تراز بالا ساعت مطالعه خود را بالا ببرید

طبیعی است که برای کسب تراز مثلاَ ۷۰۰۰ باید ساعات مطالعه ای در حد این تراز داشته باشید. با ساعت مطالعه پایین نمیتوانید معجزه کنید و تراز خود را به مقدار قابل توجهی افزایش دهید! به عنوان مثال با ۲۰ تا ۳۰ ساعت مطالعه هفتگی در فاصله بین آزمون ها موفق به کسب ترازهای عالی نمی شوید. برای بدست آوردن یک تراز عالی شما نیازمند برنامه مطالعاتی حرفه ای و برتر هستید. مطمئن باشید هر چه ساعات مطالعه بیشتر و مفید تری در یک درس داشته باشید طبیعتاَ نتیجه بهتری نیز در درس مربوطه کسب خواهید کرد. متن کامل در ادامه مطلب...

2-سبک و عادات مطالعاتی خود را تغییر دهید

شما باید سبک مطالعه خوبی داشته باشید، مثلا برای درسی مثل زیست‌ شناسی که ضریب ۴ در کنکور اختصاصی تجربی دارد و از طرفی بیشترین سوالات را شامل می‌شود شما باید یک برنامه خاص تهیه کنید و روزانه این درس را مورد مطالعه قرار دهید. از طرفی باید عادات مطالعاتی درستی نیز داشته باشید، مثلا شما نمی‌توانید دو درس محاسباتی و مفهومی را پشت هم مطالعه کنید، به عنوان مثال مطالعه درس ریاضی بعد از فیزیک کار درستی نیست! بلکه بعد از درسی مانند فیزیک که جنبه محاسباتی و در عین حال مفهومی دارد باید درسی مثل دین و زندگی و یا ادبیات را مطالعه کنید. به این نکته توجه کنید که برای بعضی از دروس علاوه بر برنامه آزمون باید جداگانه نیز برنامه مطالعاتی خاص خود را داشته باشید. توصیه می شود برای دروسی مثل زیست شناسی در رشته تجربی و یا درس ریاضی در رشته ریاضی و فیزیک برنامه مطالعاتی جداگانه‌ای داشته باشید و روزانه به مطالعه کردن این دروس بپردازید.

3-با استفاده از روش‌های صحیح تست‌زنی تراز خود را افزایش دهید

تست‌زنی یکی از مهم ترین کارها برای موفقیت در آزمون‌های آزمایشی است. بعضی از کنکوری‌ها می‌گویند که هنوز در مبحثی به تسلط کافی روی مطالب آموزشی نرسیده‌ایم برای همین  تست زنی را شروع نمی کنیم. این کار اشتباه است، تست زنی باید همراه با حل کردن سوالات تشریحی باشد هر چقدر تعداد تست‌های آموزشی و آزمونی بیشتری برای دروس مختلف کار کنید با تیپ تست‌های بیشتری آشنا می‌شوید و بهتر از پس سوالاتی که در آزمون طرح می شود بر میایید. در بعضی از درس‌ها مثل دروس محاسباتی درصد بالایی از موفقیت داوطلب به زدن تست های بی‌شمار بر می‌گردد. در اینگونه دروس خواندن جزوه به تنهایی هیچ سودی برای آن ها نخواهد داشت. بر عکس در درسی مثل زیست شناسی بیشتر از تست زنی باید به مطالب کتاب درسی تسلط داشته باشید و بعد به تست زنی در حجم زیاد اقدام کنید.

4-برای افزایش تراز یک برنامه‌ریزی منسجم و دقیق داشته باشید

اگر چند آزمون پیاپی با یک برنامه مطالعاتی پیشرفت نکردید و افزایش تراز نداشتید، توصیه می شود هر چه زودتر برنامه خود را عوض کنید و به خاطر داشته باشید که کنکور جای آزمون و خطا نیست و باید با یک برنامه‌ریزی حرفه ای و علمی درس‌های خود را مطالعه کنید. در برنامه ریزی درسی صحیح باید انعطاف وجود داشته باشد یعنی روز هایی تعیین شده باشد تا در صورتی که از برنامه عقب افتادید بتوانید به برنامه برسید. باید تعداد تست مشخص شود تست آموزشی از آزمونی تمایز داده شده باشد، برنامه مرور برای دروس مختلف درونش جا داده شده باشد و پس حتما با برنامه‌ای درست در مسیر کنکور قدم بردارید.

5-توقع غیر منطقی از خودتان نداشته باشید!

افزایش تراز باید منطقی و معقول باشد، کنکوری‌ها نمی‌توانند به یکباره انتظار افزایش تراز ۱۰۰۰ تایی از خود داشته باشند باید گام به گام و پله به پله تراز خود را افزایش دهند. در این راه نباید اجازه دهند ناامیدی بر آن ها غلبه کند، باید با روحیه جنگنده و ایمان قوی به خود و هدفی که دارند پیش روند.

6-انتخاب منابع کمک آموزشی مناسب برای افزایش تراز

هر یک از داوطلبان باید متناسب با تیپ شخصیتی خود و با توجه به نیازی که از نظر آموزشی دارند از بین صد ها منبع کمک آموزشی که در بازار موجود است منبع مناسبی را انتخاب کنند. البته که نباید به هیچ عنوان نباید از اهمیت کتاب درسی غافل شد چرا که کتاب درسی منبع اصلی هر داوطلب است و منابع کمک آموزشی در کنار کتاب درسی معنی پیدا خواهد کرد. دقت و وسواس به خرچ دادن در انتخاب منبع کمک آموزشی امری ضروری است چرا که اگر منبع کمک آموزشی مفید و موثر باشد به پیش برد اهداف شما در مسیر آمادگی برای کنکور کمک خواهد کرد.  برعکس اگر منبع نامناسبی را بدون مشاوره گرفتن انتخاب کنید شما را از مسیر اصلی دور خواهد کرد. از طرفی توجه داشته باشید که بهتر است برای هر درس یک یا دو منبع مطالعاتی را انتخاب کنید چرا که انتخاب چند منبع مطالعاتی فقط باعث سردرگمی داوطلبان می شود و فایده ای برای داوطلب نخواهد داشت.

7-تحلیل و ارزیابی آزمون واجب تر از نان شب!

هر چقدر هم که آزمون را خراب کرده باشید،تحلیل آزمون آزمایشی از مهم ترین اقدامات بعد از آزمون است. بعد از خراب کردن یک آزمون در صورتی که اقدام به بررسی و تحلیل سوالات درست و غلط خود نکنید همین اشتباهات را در آزمون بعدی خود نیز تکرار خواهید کرد و فقط روحیه خود را بیشتر از دست می دهید. توصیه ما به داوطلبان این است که حتما دفتری را به تحلیل سوالات آزمون های آزمایشی خود اختصاص دهید و برای تحلیل آزمون وقت ویژه ای را درنظر بگیرید. مهم این است که تحلیل آزمون در همان روز آزمون صورت بگیرد و به روز دیگری موکول نشود.

8-بعد از ظهر هر آزمون برای آزمون بعدی برنامه‌‌ریزی کنید

در برنامه مطالعاتی شما باید به تفکیک هر درس ساعات مطالعه مشخص شود. باید روزهایی را برای مرور مطالب در نظر بگیرید. در هفته اول بهتر است که تمرکز بیشتری بر دروس اختصاصی نسبت به دروس عمومی داشته باشید. در فاصله دو تا سه روز به آزمون توصیه می شود تست آزمونی که زمان دار است بزنید، اینکار باعث افزایش سرعت العمل شما در تست‌زنی می شود و بی‌دقتی های شما را کاهش می دهد.

9-دفتر برنامه ریزی خود را به طور کامل و دقیق پر کنید

با بررسی آزمون و تحلیل کارنامه آزمون متوجه نقاط ضعف و نقاط قوت خود خواهید شد به شما در راستای جمع آوری اطلاعات بیشتر در این زمینه توصیه می کنیم حتما دفتر برنامه ریزی خود را به طور کامل و دقیق پر کنید. این موضوع طبیعی است که داوطلبی که به فرض عربی را به طور مجموع ۲ ساعت مطالعه کرده نمی تواند از خود انتظار درصد بالای ۵۰ داشته باشد. با بررسی دفتر برنامه ریزی و تحلیل کارنامه آزمون آزمایشی خود می‌توانید با حفظ دروسی که نقطه قوت شماست در کنارش سعی در تقویت دروسی بکنید که به نقاط ضعفتان تبدیل شده است.

با کمی وقت بیشتر گذاشتن برای دروس که نقطه قوت شماست می توانید به تسلط ۱۰۰ درصدی در این دروس برسید و به نوعی این دروس را به سکوی پرتاب خود تبدیل کنید. برای دروسی که نمودار سینوسی در آن ها دارید یا به بیان دیگر گاهی اوقات درصد خوب و گاهی درصد پایین کسب می کنید با افزایش ساعات مطالعه و افزایش تست‌زنی می‌توانید آن درس را نیز به نقطه قوت خود تبدیل کنید. کنکوری‌ها در بعضی دروس ضعیف هستند به نحوی که در آزمون آزمایشی این دروس را سفید می گذارند و یا درصد های بسیار پایینی کسب می کنند برای اینکه این دروس را از این وضعیت خارج کنند توصیه می‌کنیم این دروس را در برنامه مطالعاتی روزانه خود قرار دهند و توجه ویژه ای بر روی آن‌ها داشته باشند.