سالانه بسیاری از دانش آموزان در آزمون های آزمایشی شرکت می کنند و تقریبا هر دو یا سه هفته یکبار آزمون می دهند . اما این آزمون ها چه قدر به پیشرفت شما کمک می کند و در واقع چگونه میشود بهترین استفاده را از این آزمون ها برد؟
هدف اصلی از هر آزمونی ، شناخت توانایی ها و نقاط ضعف است. آزمون آزمایشی نیز از این قاعده مستثنی نیست. وقتی شما آزمون میدهید در ایستگاه اول هستید و در واقع در این مرحله انتظار پیشرفت نداشته باشید. ایستگاه دوم جایی است که شما با بررسی اجمالی نقاط ضعف و قوتتان را میشناسید. و اما ایستگاه آخر و مهمترین کاری که شما بعد از شرکت در آزمون باید انجام دهید، بررسی دقیق و تک به تک سوالاتی است که شما پاسخ نداده اید و یا اشتباه پاسخ داده اید و پس از آن تمرین کردن و رفع آنهاست.
بسیاری از داوطلبان فقط قسمت اول را انجام می دهند، یعنی فقط در آزمون شرکت می کنند. عده ای دیگر مرحله دوم را نیز انجام می دهند و فقط به شناسایی نقاط ضعف و قوت خود اکتفا می کنند و برای بررسی و رفع آنها تلاشی نمی کنند ، مانند شخصی که آزمایش پزشکی می دهد ولی به نتیجه ی آزمایش توجهی نمی کند. اما دانش آموز موفق، پس از شناخت نقاط ضعف و قوتش، به دقت آنها را بررسی می کند و این نقاط ضعف را برطرف و به نقاط قوت تبدیل می کند.

تحلیل آزمون چیست؟ تحلیل آزمون یعنی اینکه بعد از هر آزمون، زمانی حداقل به اندازه زمان آزمون روی پرسشها وقت بگذارید و تک تک آنها را بررسی کنید. دلایلی که باعث شده است تا نتوانید به بعضی از پرسش ها پاسخ دهید یا پاسخ غلط بدهید را یادداشت کنید و برای هر کدام یک راه حل صحیح انتخاب کنید. اگر شما آزمون های آزمایشی خود را به طور مداوم قبل از کنکور به درستی تحلیل کنید و برای ایرادات و نقاط ضعف خود تصمیمات درست بگیرید ،قطعا می توانید به درصد های بالا دست پیدا کنید.

مراحل تحلیل آزمون به شیوه ای صحیح و استاندارد

۱- به نمره ی تراز هر درس نگاه کنید. اگر حدود ۵۵۰۰ بود ، عملکرد شما به میانگین تمامی شرکت کنندگان نزدیک است . البته همیشه میانگین ، نمایشگر مطلوبی نیست. میانگین نمره ی تراز نفرات برتر آزمون می تواند معیار مناسب تری برای مقایسه باشد. میانگین نمره ی نفرات برتر را از نمره ی خودتان کم کنید و حاصل را بر ۳۵۰ تقسیم نمایید. عددی که به دست می آید تعداد پرسش هایی است که باید بیشتر از جواب های درست فعلی تان پاسخ دهید تا به حد دانش آموزان برتر برسید. متن کامل در ادامه مطلب...

۲- به سراغ پرسش هایی بروید که پاسخ نداده اید و آن ها را دوباره حل کنید . اگر به جواب درست رسیدید ، یکی از دو حالت ذیل در مورد شما صدق می کند: یا در مدیریت آزمون ضعف دارید و در زمان تعیین شده ی آزمون نتوانسته اید وقت کافی را برای پاسخگویی این پرسش بگذارید و یا به خاطر استرسی که شما در جلسه آزمون داشته اید ، مانع از تمرکز حواس شما شده است و به همین دلیل نتوانسته اید به آن پرسش پاسخ دهید.
راه حل: اگر مشکلتان از نوع اول (مدیریت زمان) بود، باید تست های آموزشی زماندار را بیشتر تمرین کنید، کاملا به زمان بی اهمیت نشوید و سعی کنید تا سریع تر به آنها پاسخ دهید. اما اگر مشکلتان از نوع دوم (استرس در آزمون) بود، باید راه های مقابله با آن و روش های ایجاد تمرکز را تمرین کنید .

۳- حالا نوبت پرسش هایی است که به آنها پاسخ اشتباه داده اید؛ اشتباه رایجی که اکثر داوطلبان در سوالات محاسباتی مرتکب می شوند این است که به محض رسیدن به جواب، اگر آن را درون گزینه ها دیدند، بدون درنگ آن را علامت می زنند . حتما باید توجه داشته باشید که در آزمون سراسری و حتی آزمون های آزمایشی ،گزینه های پرسش ها کاملا هوشمندانه طراحی شده اند . یعنی هر اشتباه محاسباتی که ممکن است انجام دهید و به تبع آن به پاسخی برسید، توسط طراح پیش بینی می شود . حتما برای شما پیش آمده است که هر جوابی که به دست می آورید ، در بین گزینه ها دیده می شود و علت آن همان است که در بالا اشاره شد.
راه حل: برای حل هر سوال ،نقاط حساس و کلیدی وجود دارد که در واقع مسیری که ما برای رسیدن به جواب طی می کنیم به آن ها بستگی دارد. قبل از این که شما پاسخ به دست آمده را در پاسخ نامه علامت بزنید، آن نقاط و مراحل کلیدی را سریعا کنترل کنید و پس از اینکه مطمئن شدید، گزینه را علامت بزنید.
شما باید یک دفتری داشته باشید تا هنگام حل مجدد پرسش هایی که پاسخ نادرست داده اید ، اشتباهی را که در حین آزمون مرتکب شده بودید ، به عنوان یک نکته و تجربه بنویسید. به این صورت که در ابتدای صفحه یادداشت کنید “اشتباه متداول در درس” و سپس اشتباهات و نکته های مربوط به هر درس را دقیقا یادداشت کنید برای اینکه دیگر آن اشتباه را تکرار نکنید، در صورت تکرار برای خود جریمه ای مانند پاسخ به ۳۰ سوال از همان تیپ، در نظر بگیرید.

۴- تحلیل جامع آزمون و یافتن ضریب رشد:
این شیوه که بیشتر در آزمون های جامع گزینه دو کاربرد دارد از طریق زیر قابل محاسبه است:

تحلیل:
A
) اگر درصد ضریب رشدتان (کمتر از ۲۰% )است؛ عملکرد شما نگران کننده است و از تجربیا آزمون های قبلی تغریبا استفاده ای نکرده اید.
B
) اگر درصد ضریب رشدتان (بین ۲۰ تا ۰ )است؛ هر چند عملکرد مطلوبی ندارید اما تا حدی از تحلیل آزمون های قبل بهره برده اید. شما توانایی پیشرفت بیشتر را دارید و لازم است تحلیل آزمون را با دقت و جدیت بیشتری دنبال کنید.
C
) اگر درصد ضریب رشدتان (بین ۰ تا ۲۰%)است؛ نرخ رشد شما مطلوب است .از تجربه آزمون هایتان به خوبی بهره می برید وبا مدیریت زمان و تست زدن بیشتر، پیشرفتتان چند برابر خواهد شد.
(D
اگر در صد ضریب رشدتان (بزرگتر از ۲۰%)است؛ رشد تان عالی است و اگر به همین ترتیب به تحلیل ها پس از آزمون ادامه دهید، می توانید بهترین استفاده را از آزمون ها ببرید. البته نباید این پیشرفت باعث شود شما مغرور شده و دست از تحلیل آزمون ها بردارید.