گروه علمی آموزشی قلق

آموزشی-مشاوره ای

۲۰ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

تلنگر کنکوری 27

۰ نظر
دپارتمان قلق

درس بخوانید حتی وقتی دلتان نمی‌خواهد

با نشستن پشت میز مطالعه یا به دست گرفتن کتاب و تظاهر به درس خواندن در حالی که سرگرم فکر و خیال هستیم، ممکن است بتوانیم اولیا را گول بزنیم، اما خودمان را نمی‌توانیم. فقط با این رفتار به ناخودآگاهمان یاد می‌دهیم متعهد نبودن چندان هم بد نیست!

از این روزها، زیاد در پیش خواهیم داشت؛ روزهایی که تمایل چندانی به درس خواندن نداریم؛ روزهایی که حس می‌کنیم «چه فایده؟»، «که چی؟»

هر گاه علاقه‌‌تان به درس کم شد، هر وقت احساس می‌کنید انگیزه‌ی کافی برای درس خواندن ندارید، هر وقت احساس می‌کنید حس درس خواندن ندارید، به خودتان مرخصی بدهید! به خودتان بگویید: من این استراحت و تفریح را به خودم می‌دهم تا با تمرکز و آمادگی بیش‌تری به درس خواندن بپردازم.

برای مرخصی‌تان برنامه و مدت‌زمان مشخص تعیین کنید. می‌توانید از خانواده کمک بگیرید و برنامه‌ای با آن‌ها طرح‌ریزی کنید. زمانی که به درس بازگشتید، به‌راستی درس بخوانید. خواهید دید اعتمادبه‌نفس مضاعفی دارید و حس سرافرازی به شما دست خواهد داد.

۰ نظر
دپارتمان قلق

چرا سوالات آزمون را در منزل خوب حل می‌کنیم؟

استرس، دشمن سرعت و یادآوری سریع است؛ به همین دلیل امتحان در خانه با امتحان در جلسه‌ی آزمون خیلی فرق دارد؛ دلیل موفقیت دانش‌آموزانی که پیوستگی بیش‌تری با آزمون‌ها دارند و به‌ندرت غیبت می‌کنند نیز همین است؛ زیرا کنترل و مدیریت استرس به‌مرور کسب می‌شود.
رعایت استانداردهای آزمون‌های برنامه‌ای نیز به این دلیل است که دانش‌آموزان خود را با شرایط و ضوابط و نظارت‌هایی که در یک جلسه‌ی آزمون واقعی و منضبط وجود دارد تطبیق دهند و یاد بگیرند که آموخته‌های خود را تحت شرایط «کنترل‌‌شده» با سرعت لازم به «پاسخ» تبدیل کنند.
نکته‌ی مهم دیگر در جلسه‌ی آزمون، بحث ترکیبی بودن سؤالات و تست‌های مختلف از یک فصل است. تصور نید که در منزل در حال تست‌زنی از فصلی هستید که عموماً به چند بخش ریزتر تقسیم شده است. شما با توجه به مطالعه‌ی بخش بخش، هر بار پس از مطالعه، قادر به پاسخ‌گویی به تست‌های آن خواهید بود؛ اما به دلیل عدم تست‌زنی ترکیبی از تمام مباحث آن فصل در انتها، فقط و فقط تسلط شما به روی تک‌مبحث حفظ شده و در صورتی که عنوان تست و نوع تیپ تست در کنار آن قید نشود، در پاسخ‌گویی، گمراه خواهید شد.
نکته‌ی دیگر آستانه‌ی تحمل و خستگی داوطلبان مختلف است که متأسفانه به دلیل عدم تمرین تست‌زنی با آزمون‌های غیر حضوری، عمدتاً پس از پاسخ‌گویی به پرسش‌های درس‌های عمومی به محض رسیدن به درس‌های اختصاصی دچار خستگی می‌شوند که مانع از ادامه‌ی پیشروی و پاسخ‌گویی آن‌ها در جلسه‌ی آزمون خواهد شد.
اتمام به موقع برنامه‌ی هر آزمون یکی دو روز قبل از روز جمعه نیز یکی دیگر از نکات کلیدی و حساس و مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید؛ زیرا کم نیستند داوطلبانی که تا روز آخر برنامه‌های پیشروی خود را می‌ریزند و با کوچک‌ترین مشکل از برنامه‌های آزمون عقب می‌افتند که این عامل نیز به نوبه‌ی خود استرس‌زاست.

۰ نظر
دپارتمان قلق

قانون پناهگاه

کوهنوردان کوه های آلپ با رسیدن به نیمه ی راه ، در استراحتگاهی در آنجا استراحت می کنند.

کوه-آلپ
آنان اگر صبح زود کوه نوردی را شروع کنند ، موقع ناهار به همان استراحتگاه می رسند.
صاحب آن استراحتگاه طی سالیان متوجه شده که اتفاق جالبی رخ می دهد :
وقتی کوه نوردان وارد استراحتگاه می شوند و گرمای آتش را حس می کنند و بوی غذا به مشامشان می رسد ، برخی از آنان وسوسه می شوند و به همراهان خود می گویند: ” می دانی فکر کنم بهتر است همین جا منتظر بمانم و شما به قله بروید و برگردید. وقتی برگشتید با هم پایین می رویم.”
وقتی کنار آتش می نشینند و آواز می خوانند ، جرقه ای از خشنودی آنان را فرا می گیرد.در همین هنگام بقیه ی گروه لباس هایشان را می پوشند و مسیر خود را به سوی قله ادامه می دهند.

در ساعت بعد فضای شادی بخشی کنار آتش وجود دارد و اوقات خوبی را در مامن آرام خانه کوچک سپری می کنند.اما حدودا سه ساعت بعد ، آرام می شوند و به سمت پنجره می روند و به بالای کوه می نگرند و در سکوت به دوستانشان که در حال بالا رفتن از قله هستند ، نگاه می کنند.

جوّ موجود در استراحتگاه از شادی و لذت به سکوت مرگبار و غم انگیز مراسم تشییع جنازه تبدیل می شود.متوجه می شوند که دوستانشان بهای رسیدن به قله را پرداخته اند.

چه اتفاقی افتاد؟
راحتی موقت پناهگاه باعث از دست دادن باور آنها به هدفشان شد.این ، برای هر یک از ما نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

آیا در زندگی ما پناهگاه هایی وجود دارد که مانع رسیدن به قله و از دست دادن هدفمان شود؟

زندگی از دو قسمت تشکیل شده است:
قله ها و پناهگاه ها.
در پناهگاه امنیت و آسایش وجود دارد ،خطری جان شما را تهدید نمی کند ، اما برای تجربه ناب زندگی و صعود کردن و قرار گرفتن در اوج ، باید با چالش قله رو به رو شد و بر آن غلبه کرد.

۱ نظر
دپارتمان قلق

کم کردن خطای محاسباتی در حل مسائل

📌 دلیل اصلی خطای محاسباتی عجله کردن و شتابزدگی زدگی توام با استرس است.اما اگر این مشکل ریشه در کودکی شما داره دلایل زیادی میتونه داشته باشه.
اینجا به چندراهکار ساده برای رفع این مشکل اشاره میکنم.

_✅_  تو حل یک مسئله اعداد و راه حلهارو منظم وپشت سر هم و به ترتیب بنویس.

_✅_ از یک فضای مشخص برای نوشتن راه حل استفاده کن و از پراکنده نویسی خودداری کن.

_✅_ سعی کن راه حلها رو افقی بنویسی

_✅_ بزرگ بزرگ ننویس!

_✅_ عددها رو با دقت بخون مثلا ۱۲ رو ۲۱ نخون

_✅_ قبل از انجام چهار عمل اصلی ریاضی مطمئن شو که داری عمل درست و انجام میدی که بعد امتحان نگی همرو درست رفتم فقط به جای جمع ، ضرب کردم!

_✅_  هر جا به جدول ضرب نیاز داشتی دقت کن. شده تست کنکور و داوطلبی اشتباه کرده چون ۷ هشتا رو نوشته ۵۴!!

_✅_ بعد از اتمام راه حل و رسیدن به جواب
دنبال سوتی محاسباتی بگرد!فرض کن برگه ی رقیبتو بهت دادن گفتن غلطاشو دربیار …

۱ نظر
دپارتمان قلق

ترتیب پاسخگویی به سوالات دفترچه ی اختصاصی آزمون ها (رشته ی تجربی)


برای پاسخگویی به سوالات اختصاصی ترتیب های مختلفی وجود داره تو یکی از این ترتیب ها که پر استفاده ترین ترتیب پاسخگویی رتبه های برتر هم هست، داوطلبا به ترتیب دفترچه(ریاضی، زیست، فیزیک، شیمی) به سوالا جواب میدن، این ترتیب شاید اصولی ترین ترتیب پاسخگویی باشه ولی این خطرو داره که شیمی آخر میمونه و ممکنه وقتی به این درس رسیدید کمبود وقت بیارید که با توجه به اهمیت شیمی، ممکنه مشکل ساز بشه، البته اگه تو این ترتیب به تسلط کافی رسیدید، همین ترتیبو ادامه بدید ولی مراقب وقت باشید.

ترتیب دیگه ای که داوطلبا با اون به سوالا جواب میدن، به ترتیب اهمیت دروسه یعنی زیست، شیمی، ریاضی و فیزیک( یا فیزیک ، بعد ریاضی)، این ترتیب این خوبی رو داره که درسای پراهمیتو اول و با انرژی بیشتر جواب میدین ولی خب چون ریاضی و فیزیک که دوتا درس نیازمند انرژی بالا هستند، پشت سر هم میفتن، این ریسک وجود داره که انرژیتون تحلیل بره و بازدهیتون تو پاسخگویی به این درسا پایین بیاد.

سومین ترتیب معروف که شاید پرکاربرد ترین و کم خطر ترین ترتیب هم باشه پاسخگویی به صورت زیست، فیزیک، شیمی و ریاضیه( جای فیزیک و ریاضی رو میتونید عوض کنید) این ترتیب از ی طرف این خوبی رو داره که دروس مفهومی(زیست و شیمی) و دروس محاسباتی (ریاضی و فیزیک) یک در میان میفتن و خطر تحلیل انرژی کمتر میشه از طرف دیگه شیمی واسه آخر نمیمونه و خطر از دست دادن سوالای شیمی (که به نسبت مهم تر از ریاضی وفیزیکه) کمتر میشه. ولی در کل دقت کنید که زمان پاسخگویی رو جوری تنظیم کنید که به همه ی درسا وقت برسونید(ایشالا تو روزای بعدی راهکارهای اونم خدمتتون عرض میکنیم).

ی نکته ی خیلی مهمی که تو ترتیب پاسخگویی وجود داره، اینه که ترتیب های مختلف رو تو آزمون های آزمایشی امتحان کنید و ترتیبی که واستون بیشترین بازدهی و بهترین نتیجه رو داره انتخاب کنید و تا آخر سال کنکور و حتی روز کنکور با همون ترتیب به سوالا جواب بدید.

مبادا، مبادا ترتیبی که بهش عادت کردین و باهاش نتیجه گرفتین رو روز کنکور تغییر بدین و ترتیب های عجیب غریب رو انتخاب کنید.

 

 

۰ نظر
دپارتمان قلق

چکیده چرخه ی تخمدان وچرخه ی قاعدگی زیست شناسی کنکور

حداکثر میزان اختلاف LH وFSH و استروژن و پروژسترون، اواخرفاز فولیکولی (حدودروز ۱۳) می باشد.
پروژسترون دیرتراز سایرین شروع به افزایش می کند.
حداکثر میزان هورمون استروژن اواخر چرخه ی فولیکولی است (روز ۱۳) و حداکثر میزان هورمون پروژسترون اواسط چرخه ی لوتئال است (حدود روز۲۱)

از صفر تا ۱۶ فازفولیکولی ، غلظت استروژن از پروژسترون بیشتر است.
ودر فاز لوتئال از روز ۱۶تا۲۶ پروژسترون از استروژن بیشتر است.
و از ۲۶تا ۲۸ دوباره استروژن از پروژسترون بیشتر می باشد.

 

غلظت دو هورمون استروژن و پروژسترون در روز های ۱۶و۲۶
چرخه ی جنسی برابر است ولی
دقت کنید که غلظت دو
هورمون LH و FSH
روز ۶ و ۲۶ با یکدیگر برابر است
و غلظت LH از FSH در
روزهای ۰تا۶ و۲۶تا ۲۸کمتر
است ولی در بقیه مواقع چرخه بیشتر است

 

نحوه ی تغییرات هورمون LH
طی چرخه ی تخمدان :-
۰ تا ۱۴ افزایش
۱۴ ماکسیمم
۱۴ تا ۱۵ به سرعت کاهش
۱۵ تا ۲۷ به آرامی کاهش
۲۷ و ۲۸ افزایش
این هورمون ۲مرتبه افزایش، ۱مرتبه کاهش

 

نحوه ی تغییرات هورمون FSH
طی چرخه ی تخمدان
۰تا ۱۰ افزایش
-
۵تا۱۱ کاهش
-
۱۱تا۱۴ افزایش
روز ۱۴ max
۱۴ تا نزدیکی ۲۶ کاهش
۲۶ و ۲۸ افزایش
این هورمون ۳ بار افزایش، ۲بار کاهش .

 

نحوه ی تغییرات هورمون استروژن طی چرخه ی تخمدان :
۰تا ۴ ثابت
۴ تا ۱۳ افزایش
روز ۱۳ max
۱۳ تا ۱۶ کاهش
۱۶ تا ۱۸ بسیار آرام افزایش -۱۸تا۲۳ ثابت
۲۳تا ۲۶ کاهش
-
۲۶تا۲۸ ثابت
این هورمون ۲ مرتبه افزایش، ۲مرتبه کاهش و ۳مرتبه ثابت است.

 

نحوه ی تغییرات هورمون پروژسترون طی چرخه ی تخمدان :
۱ تا ۱۳ ثابت
روز ۱۳ اندکی افزایش
۱۳ تا ۱۶ به آرامی افزایش
۱۶ تا ۲۱ به سرعت افزایش
۲۱تا ۲۶ به سرعت کاهش
۲۷ و ۲۸ ثابت
بیشترین ضخامت دیواره ی رحم در روز ۲۴ و کمترین ضخامت آن قبل از روز هفتم یعنی پایان قائدگی روز ۵ می باشد.
دیواره ی رحم
_
در روز های ۱تا۵ تخریب با خونریزی
_
درروزهای ۵تا۷ ترمیم با خونریزی کم
_
در اواخر فازلوتئال تخریب بدون خونریزی
_
بنابراین اگر گفته شود در دیواره ی رحم تخریب همواره همراه با خونریزی است غلط است (دراواخرفازلوتئال۲۸تا۲۶ تخریب بدون خونریزی است(
و اگر گفته شود همیشه خونریزی همراه با تخریب است بازهم غلط است.(در روز های ۵تا۷ خونریزی کم همراه با ترمیم می باشد(

ماکزیمم پروژسترون از ماکزیمم استروژن بیشتر است.
هورمون FSH روی سلولهای فولیکولی و هورمون LH روی سلولهای فولیکولی و جسم زرد تاثیردارد و ترشح استروژن از فولیکول ها تحت تاثیر LH و FSH می باشد.

 

۰ نظر
دپارتمان قلق

چرا در هنگام مطالعه خیال پردازی می کنیم ؟


چرا در هنگام مطالعه خیال پردازی می کنیم ؟؟؟ چرا روی درس تمرکز نداریم  ؟؟؟ چه عاملی سبب می شود با اینکه مدت زمان زیادی را با کتاب ها سر میکنیم بازدهی بسیار پایینی داریم

نداشتن تمرکز کافی هنگام مطالعه عاملی است که بسیاری از دانش آموزان با آن مواجه هستن ولی با انجام تمرین هایی می توانیم این موضوع را به حداقل خود کاهش داده و رفته رفته بدنمان از لحاظ فیزیولوژیک کاملا به این موضوع عادت کرده و بازدهی بسیار بالایی در هنگام مطالعه خواهیم داشت بعضی از این تمرین ها عبارت اند از :

۱٫ حتما از برنامه ریزی استفاده کنید این عامل سبب میشود بدانید که در فلان ساعت باید یک درس خواص را بخوانید و ذهنتان را منظم و متمرکز بر یک موضوع می کند

۲٫ اگر هنگام مطالعه افکار غیر درسی به سراغتان آمد بدون آنکه این افکار را در ذهنتان ادامه دهید آنها را روی یک کاغذ یادداشت کنید تا در هنگام فراغت از درس رو آنها فکر کنید

۳٫ مدت زمان زیادی را روی یک درس صرف نکنید (مثلا اختصاص دادن یک روز برای یک درس) این موضوع یکی از عوامل مهم عدم تمرکز می باشد

۴٫ همچنین مدت زمان زیادی روی یک شیوه مطالعه به کار نبرید برای مثال وقتی درس زیست را میخوانید آن را به چند بخش تقسیم کنید : مطالعه جزوه-مطالعه کتاب درسی -مرور سریع مطالب و خلاصه برداری – تست زنی

۵٫ بعد از هر ساعت مطالعه چند دقیقه به خود استراحت داده و از هوای آزاد استفاده کنید و یا چیزی میل کنید

۶٫ برای اکثر افراد موضوع بلند خوانی در مواقعی که حس می کنند حواسشان پرت شده می تواند بسیار مفید باشد

۷٫ کلید واژه های مطالبی را که می خوانید روی برگه چک نویس یادداشت کنید به اصطلاح دست به قلم باشید مطالعه صرفا چشمی می تواند سبب حواس پرتی شود

۸٫ سعی کنید مدت زمان  مطالعه مفید روزانه خود را یادداشت کنید این عامل سبب ایجاد رقابت با خود شده و رفته رفته بازدهی مطالعه را افزایش خواهد داد

۹٫ طوری برنامه ریزی کنید که هنگام مطالعه خسته و گرسنه نباشید اگر این دو عامل اتفاق افتادند مطالعه رو متوقف و ابتدا این دو مورد را رفع کنیم

۱۰٫ هر چقدر تسلط روی موضوع بیشتر باشد اشتیاق مغز برای یادگیری آن مطلب بیشتر خواهد شد پس سعی کنیم مطالب را عمیق بخوانیم

۱ نظر
دپارتمان قلق

پر سوال ترین مباحث شیمی در کنکور

شیمی دوم

فصل۱:

اعداد کوانتومی و مسائل مربوطه
n
و  l  و ml  و  ms
از ۲ تست فصل اول حداقل ۱ تست از این مبحث هست و ممکنه هر دو تست مربوط به این بخش باشه.

فصل ۲:

جدول تناوبی
روندهای تناوبی به ویژه :
شعاع اتمی
انرژی یونش
الکترونگاتیوی
تغییر دمای ذوب و جوش و

جدول تناوبی را چگونه حفظ کنیم؟با رمزهای زیر میشه جدول تناوبی رو حفظ کرد

گروه ۱:لینا کرباسی فر

گروه ۲:بگو مگو کردیم سر بهرام رادان

گروه ۱۳:بگو الو جواد اینجا تیمارستانه

گروه ۱۴:کسی جلوی سینماست پاشو بریم

گروه ۱۵:ننه پرید آسمون سیبو بگیره

گرو ۱۶:استاد سکته کرد ترکید پوکید

گروه ۱۷:فدای کله براقت آی اتم

گروه ۱۸:از پایین به بالا:راز کرانه

عناصر واسطه تناوب ۴:سرتیپ وحید کریمی منو فرستاد کلمبیا با نیما و کوروش زندگی کنم

ولی روشی که خیلی براتون مفیدتر هست اینه که هر روز ۱ ردیف رو حفظ کنید و ردیفشو روی یک برگه بکشید و بعد از این که ردیف اول رو عالی حفظ شدین برین سراغ ردیف بعدی
و ردیف بعد رو هم بکشید و از بالا تا پایین رو حفظ کنین
با این روش دقیقا تو ذهنتون مجسم میشه که کدوم عنصر در مجاورت کدوم عنصر در جدول قرار داره

چگونه اعداد اتمی را حفظ کنیم؟با تکنیک های زیر

اولا از چپ به راست یه دونه یه دونه به عدد اتمی زیاد میشه حتی اگه تناوب عوض بشه این قانون عوض نمیشه.

گروه ۱و۲و۱۸:
تکنیک۸-۸-۱۸-۱۸-۳۲٫
تو این گروه ها به این ترتیبی که گفته شد عدد اتمی زیاد میشه مثلا تو گروه ۱ لیتیم عدد اتمیش ۳ هست بهش ۸ تا اضافه میشه میشه سدیم ۱۱ به اون ۸ تا اضافه بشه میشه پتاسیم ۱۹ وتو گروه ۲ و ۱۸ هم همینجوری هست

گروه ۱۳تا۱۷:
تکنیک۸-۱۸-۱۸-۳۲

برای تناوب چهارم اسکاندیم ۲۱ رو حفظ کنید و به جلو که میرید ۱ دونه ۱ دونه بهش اضافه کنید

تناوب۵و۶و۷:
تکنیک۱۸-۳۲-۳۲
(تو کتاب قدیم ۱۸-۱۸-۳۲ بود)به عنصر های تناوب چهارم ۱۸ تا اضافه کنید عنصر هم گروه تناوب ۵ ام میاد به اون ۳۲ تا

علت تکنیک:تعداد عناصر در تناوب دوم و سوم ۸ تا در تناوب چهار و پنج ۱۸ تا و در تناوب شش ۳۲ تا هست

اعداد اتمی لانتان ۵۷-اکتنیم ۸۹-توریم ۹۰-اورانیوم ۹۲-نپتونیوم ۹۳-پلوتونیوم ۹۴ هم رو به علت ذکر مستقیم نام تو کتاب های درسی حفظ کنید.

جدول حفظ شد!

فصل ۳:
حفظ جداول یون ها
ویژگی ترکیبات یونی
انرژی شبکه بلور
مسائل اب تبلور

اولی سوال مستقیم نداره اما تو سوم به کارتون میاد.
۹۰% سوالات این فصل از ۳ مورد آخر هست جدی بگیرین

فصل ۴ :
نمودار معروف صفحه ۷۴
انرژی پیوند
تشخیص ترکیب های یونی و کوالانسی از روی الکترونگاتیوی

رسم ساختار لوییس
(۲ روش داره یه روش که از طریق این که بیاید با توجه به  الکترون های ظرفیتی بیاید ساختار ها رو بدست بیارید و یه روش دیگه هم این که ساختار های لوییسی که در کتاب گفته شده رو حفظ کنید و اونا رو الگو کنید و بقیه رو در ردیف اونها قرار بدید و بر اون اساس تشخیص بدین که ساختارشون چطوره
روش دوم در صرفه جویی وقتتون سر جلسه خیلی کمک میکنه)

نظریه vsepr(بسیار بسیار مهم)

تشخیص ترکیب های قطبی و ناقطبی

سوال مطرح شده به ندرت خارج از این مباحث هست.
نظریه vsepr همون تشخیص زاویه و شکل هندسی ترکیب ها هست.

فصل ۵:نامگذاری آلکان ها و دوستان!با روش آیوپاک و گروه های عاملی
همه ترکیبهایی که نام برده شده رو حفظ کنین

توجه:از ۱۱ سوال شیمی دوم حداقل ۷ تست و بعضی اوقات ۹ تست از این مباحث است!

شیمی سال سوم

فصل ۱:
حفظ واکنش های شیمیایی به خصوص تجزیه و ترکیل هایی که جزو ۵ گروه نیستند
درصد جرمی
مسائل شرایط  STP
مسائل درصد خلوص
مسائل بازده
مسائل محدود کننده و اضافه

فصل ۲:
مسائل مقدار گرمای آزاد شده و ترکیب اون با انواع فرمول هایی که تو اون گرما و دلتا هاش! ردپایی داره مثل :
فرمول گرمای ویژه
گیبس و
قانون هس
مسائل محاسبه دلتا هاش!به کمک انتالپی استاندارد
فهمیدن درست مفهوم انتالپی استاندارد!
مسائل انرژی ازاد گیبس

فصل ۳:
مسائل مولار و مولال
مسائل انحلال پذیری
خواص کولیگاتیو
حفظ مواد محلول و نامحلول

توجه از ۱۲ تست سال سوم حداقل ۷ تست از این مباحث است

شیمی پیش دانشگاهی

فصل ۱:

انواع تیپ های مسائل سرعت

قانون سرعت
تاثیر گرما و فشار و کاتالیزگر بر سرعت

فصل ۲:
مسائل ثابت تعادل
قضیه K و Q
اثر گرما و فشار وبر روی ثابت تعادل

فصل ۳ :
انواع تیپ های مسائل PH
مسائل بافر
انواع سوالاتی که از مدل لوری برونستد پرسیده میشه
کربوکسیلیک اسیدها
نمک های اسیدی و بازی و خنثی

فصل ۴:
مفهوم اکسایش و کاهش
تعیین عدد اکسایش
جدول سری الکتروشیمیایی(بسیار مهم)
این جدول رو هم میتونین با رمز حفظ کنین کسایی که خواستن رمز اون رو میتونن
به من پی ام بدن و رمز رو براشون میفرستم البته خودتون میتونید رمز بسازید خیلی به کارتون میاد
سوالات سلول گالوانی
تعیین E سلول ها
برقکافت محلول غلیظ نمک خوراکی

 

۰ نظر
دپارتمان قلق

زمان برگزاری امتحانات نهایی امسال در ماه رمضان تغییر نمی‌کند

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تقارن ماه رمضان با برگزاری امتحانات نهایی گفت: باید طبق قانون امتحانات را برگزار کنیم و اجازه جا به جایی زمانی امتحانات نهایی را نداریم.

عبدالرسول عمادی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه آیا به علت تقارن ماه رمضان با زمان برگزاری امتحانات خردادماه، امکان جابه جایی زمان امتحانات نهایی وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: باید طبق قانون امتحانات را برگزار کنیم و اجازه جابه جایی زمانی امتحانات نهایی را نداریم.

وی افزود: راه حل جایگزینی برای این امر وجود ندارد و نمی‌توانیم امتحانات را یک ماه زودتر و در اردیبهشت برگزار کنیم زیرا تدریس کتب درسی تا آن زمان به اتمام نمی رسد.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در گذشته نیز چنین اتفاقی رخ داده و شاهد برگزاری امتحانات نهایی در ایام روزه‌داری بوده‌ایم عنوان کرد: امتحانات نهایی سال تحصیلی جاری از اول خرداد ماه شروع و تا بیست و هفتم ادامه خواهد داشت.

۰ نظر
دپارتمان قلق

نکات مهم برای افزایش سرعت تست زدن

نکات مهم برای افزایش سرعت تست زدن

1-هماهنگی جواب سوال با خود سوال از لحاظ دستوری:

پاسخ هایی که از نظر قواعد دستوری ، باسوال هماهنگی ندارند، غالبا(به احتمال ۸۰ درصد) غلط هستند. مثلا صورت مساله به صورت جای خالی است و از شما خواسته می‌شود ، جاهای خالی را با جواب درست پرکنید و یکی از گزینه ها اصلا مناسب آن جای خالی نیست.چرا که از لحاظ گرامری جایش آنجا نیست. توجه داشته باشید که ۲۰ درصدمواقع این شیوه جواب نمی دهد.

2-تست های جستجو کردنی ( ترفندهای حرفه ای تست زنی )

در این تست ها لازمه یافتن جواب این است که هر ۴ گزینه را جستجو کرده و جو اب صحیح را پیدا کنیم. در چنین تست هایی سعی کنید که برای جستجو همیشه از گزینه ج و د شروع کنید چرا که معمولا به احتمال ۶۰% یکی از این دو گزینه صحیح می‌باشد. همچنین مواظب باشید که انتخاب گزینه الف به عنوان جواب درست باید با وسواس و احتیاط زیاد و بعد از اینکه مطمئن شدید گزینه های ب و ج و د درست نیستند صورت گیرد. همچنین سعی کنید که از گزینه های طولانی فرار نکنید. گزینه ای که بررسی آن به ظاهر مشکل تر است در ۸۰% اوقات در تست های جستجو کردنی همان گزینه جواب است. توجه داشته باشید که ۲۰ درصدمواقع این شیوه جواب نمی دهد.متن کامل در ادامه مطلب...

۰ نظر
دپارتمان قلق

چرا مطلب مطالعه شده را فراموش می کنیم؟


دلایل فراموشی دروس مطالعه شده را می توان به موارد زیر دسته بندی نمود:

۱- بی‌علاقگی: اگر به مطالعه‌ی مطلبی علاقه نداشته باشید احتمال این‌که به آن توجه نکنید زیاد است. درنتیجه نمی‌توانید آن مطلب را بفهمید و یاد بگیرید و در حافظه بسپارید.

۲- متمرکز نبودن: این موضوع نیز به بی‌علاقگی شما مربوط است. اگر موضوع و مطلبی توجه شما را به خود جلب نکند، روی آن تمرکز نمی‌کنید و در حین مطالعه به موضوعات دیگر فکر می‌کنید و در نتیجه دچار پرش ذهن می‌شوید.

۳- فشار روانی زیاد: وقتی از طریق موارد مختلف که یکی از آن‌ها حساسیت بیش از حد والدین است تحت فشار روانی زیاد قرار دارید برای استفاده‌ی مؤثر از حافظه‌ی خود در بدترین وضعیت ممکن هستید. در این حالت، هم یادگیری موضوع مشکل است و هم به خاطر سپردن آن.

۴- اطلاعاتی که سازمان‌دهی آن‌ها ضعیف است: به خاطر سپردن قطعات نامنظم اطلاعات، دشوارتر از حفظ کردن اطلاعاتی است که به طور منطقی تنظیم شده‌اند.

۵- ارتباط و اتصال ضعیف اطلاعات: اصولاً مغز مطالبی را به خاطر می‌سپارد که به صورت مجموعه‌ای هستند. اگر ارتباط بین اطلاعاتی که در مورد موضوعی خاص به ذهن می‌سپارید ضعیف و نامنظم باشد به یاد آوردن آن مشکل است.

۶- اطلاعاتی که مدت‌زمان زیادی از آن گذشته است: اگر مدت‌زمان زیادی از مطالعه‌ی یک مطلب گذشته باشد و مرور و تکرار و تمرینی بعد از مطالعه‌ی آن نباشد قطعاً اطلاعات به فراموشی سپرده می‌شود؛ بنابراین تکرار و تمرین و مرور اطلاعات بعد از یادگیری آن بسیار اهمیت دارد.

پس ۶ مورد از مهم ترین موارد علت فراموشی مطالب کنکوری را فراگرفتیم با تمرین روی این ۶ دلیل میتوانیم این علت ها را کاهش و یا به کلی از بین ببریم.

۱ نظر
دپارتمان قلق

با خستگی زودرس هنگام مطالعه چه کنیم ؟


موقع خوندن زود خسته میشم!!

_تو درس خوندنت مرتب و منظم باش و بدون برنامه و سینوسی درس نخون. خلاصش اینکه عشقی درس نخون!

_تغذیه نقش مهمی داره. برنامه ی روزانه ی غذاییتو تغییر بده و پرخوری نکن. تعداد وعده های غذاتو بیشتر کن ولی با حجم غذای کمتر.

_فکرتو درگیر مسائل بیهوده نکن. اگر زیاد فکر میکنی، تمرین کن که فکر کردن به مسئله های غیر ضروری و حذف کنی

_به اندازه ی توان و ظرفیتت از خودت کار بکش!

_از هر مکان و هر شخصی که ممکنه برات تنش ایجاد کنه دوری کن.

_هر از گاهی یه دست کوچولو به سر و روی اتاقت بکش و یه تغییری هر چند جزیی درش ایجاد کن.

_اگر خستگی هات منشا جسمانی داره، حتما به پزشک مراجعه کن .

 

۰ نظر
دپارتمان قلق

چگونه مشکل کندخوانی را برطرف کنیم ؟

👈مشکلی که خیلی از دانش اموزان دارند کند خوانی میباشد.
و اما راهکار👇

از راهکار های موثری که به داوطلبان کنکور سراسری برای یادگیری و تسلط هرچه بیشتر مباحث مطالعاتی کنکور سراسری می تواند کمک کند یادگیری تکنیک تندخوانی برای مباحث حفظی است. دروسی مثل زیست شناسی و… که مباحث مطالعاتی زیادی دارند را می توان با تکنیک تند خوانی به دفعات بیشتری مرور و تکرار کنید و در زمان نیز صرفه جویی کنید.

تندخوانی چگونه است؟

در این روش می بایست متون را به وسیله چشم دنبال کرد و چشم ها را در طول سطور حرکت دهید و از حرکت دادن سر خودداری کنید.

از خواندن مطالب سطور با صدای بلند اجتناب کنید چرا که در این تکنیک هدف خواندن مطالب با مغز و چشم است.

می بایست تعداد وقفه هایی را که در طول مطالعه با چشم دارید را هر چه بیشتر کم کنید و سعی کنید در زمان های مشخص مثلا ۳۰ ثانیه تعداد کلمات بیشتری را زیر ذره بین چشمان خود ببرید.

پیش از شروع مطالعه هدف خود را از مطالعه مبحث مورد نظرتان تعیین کنید با این کار از خواندن مطالبی که غیر ضروری هستند در طول مطالعه جلوگیری می کنید.

خیلی از داوطلبان در هنگام مطالعه وسواس بیش از حد به خرج می دهند و چندین بار برای مطالعه قسمت هایی که خوانده اند به عقب برمی گردند، این کار فقط از سرعت مطالعه شما می کاهد و باعث می شود زمان بیشتری را به مطالعه متون اختصاص دهید که این کار را در این روش به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم.

برای هر چه حرفه ای تر شدن در مطالعه دروس بهتر است به این نکته توجه کنید که در یک پاراگراف بسیاری از کلمات صرفا به خاطر رعایت دستورات ادبیاتی آورده شدند و در هنگام مطالعه با ذهن و چشم نیازی به خواندن آن ها نیست و فقط می بایست به مطالب اصلی و تیتر های مهم بپردازید.

در هنگام مطالعه با استفاده از تکنیک تندخوانی از هر گونه عاملی که ذهن شما را آشفته می کند و تمرکز حواس شما را از بین می برد دوری کنید.

با دقت فراوان به مطالعه متون با تکنیک تندخوانی بپردازید که در غیر این صورت باعث یادگیری ناقص شما می شود و چیزی به اندوخته های شما افزوده نمی شود.

نکته: مطمئن باشید با استفاده از تکنیک تندخوانی چندین پله به بالا خواهید رفت و تعداد مرور های بیشتری را در دروس مختلف از این پس تجربه می کنید.

۰ نظر
دپارتمان قلق

چگونه با وجود استرس بخوابیم ؟


احتمالاً خیلی از شما می‌دانید که دراز کشیدن روی تخت با ذهنی آشفته و بدنی دردناک چه حس بدی است. یک نگرانی یا فکر می‌تواند ساعت‌ها بیدار نگهتان دارد. یا خیلی اوقات سر و صدای اتاق‌های بغلی یا همسایه بالاسری ممکن است حتی با وجود خستگی زیاد اجازه ندهد بخوابید. این وضع خوابیدن روز بعدتان را هم درگیر می‌کند و نمی‌گذارد روزی پرانرژی و مفید داشته باشید.
مطمئناً همه ما در نقطه‌ای از زندگی دچار مشکل بی‌خوابی می‌شویم. استرس‌های زندگی و ضرب‌العجل‌های کاری استراحت همه آدم‌ها را به نوعی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. ولی برای افراد فوق‌العاده حساس که تقریباً ۲۰٪ از جمعیت را در بر می‌گیرند، یک شب خواب خوب بیشتر به یک رویا شبیه است تا بخشی از زندگی روزمره. داشتن سیستم عصبی حساس‌تر موجب بی‌خوابی می‌شود. خواب نیازمند این است که ما به حالت استراحت عمیق برویم که دستیابی به آن برای این افراد چندان ساده نیست.
بااینکه خوابیدن برای این افراد چندان آسان نیست ولی می‌توانند با ایجاد یک محیط مناسب به آن کمک کنند.
برای اینکه بتوانید ذهنتان را آرام کنید و خوابی راحت‌تر داشته باشید، از این نکات استفاده کنید.

۱. یک تا دو ساعت قبل از خواب، خودتان را در حالت استراحت قرار دهید.
در ساعت‌های پایانی روز، تا جایی که می‌توانید تحریکات جسمی را کم کنید. نور را کم کنید و همه چیز را‌ کند و آرام کنید. کاری که برایتان ریلکس‌کننده است مثل کتاب خواندن، انجام یوگا، حمام داغ یا حرف زدن درمورد روزی که پشت سر گذاشته‌اید با خانواده را امتحان کنید. اگر یکسری کارهای خاص برایتان غیرقابل ‌اجتناب است، سعی کنید آن ها را به طریقی آرام و ریلکس‌کننده انجام دهید.متن کامل در ادامه مطلب...

۰ نظر
دپارتمان قلق

سوالات دام دار کنکور چیست و چگونه از سد آن ها رد شویم ؟



⛔️سوالات دام دار آموزشی چیست؟

دام یعنی تله؛ سؤال‌های دام‌دار یعنی سؤال‌هایی که یک یا دو گزینه‌ی آن‌ها دام هستند؛ یعنی حواس شما را پرت می‌کنند. ما فکر می‌کنیم که آن‌ها گزینه‌ی درست هستند، در حالی که جایی اشتباه کردیم و نتونستیم راه‌حل درست و جواب درست را پیدا کنیم. معلمان و طراحان سؤال عمداً سؤال دام‌دار طرح می‌کنن .

❗️دلایل‌ مهمی که دانش‌‌آموزان در دام سؤال‌های دام‌دار می‌افتند:

۱⃣ سؤال را نصفه می‌خونیم. مثلاً هنگامی که شروع به خوندن صورت سؤال می‌کنیم و هنوز سؤال تمام نشده با خوشحالی پاسخ را علامت می‌زنیم؛ چون فکر می‌کنیم سؤال را بلد هستیم و بارها آن را دیدیم و تکرار کردیم.در حالی که ممکنه در پایان سؤال یک کلمه باشه که چون به اون نرسیدیم اشتباه پاسخ میدیم

۲⃣ صورت سؤال را بدون توجه به کلمات می‌خونیم یا سرسری می‌خونیم.در صورت سؤال کلمه‌های مهمی وجود دارد که کمک می‌کند تا راحت‌تر جواب را پیدا کنیم اما اگر بی‌دقتی کنیم و آن‌ها را نبینیم ممکنه که در دام بیفتیم.

۳⃣ مفاهیم درسی را خوب یاد نگرفته‌ایم. اگر درسی را درست نخونیم و مفهوم کتاب درسی را خوب یاد نگیریم نمی‌تونیم یک سؤال را درست حل کنیم؛ پس اگر مفاهیم را خوب بلد نباشیم یک گزینه رو شانسی انتخاب می‌کنیم و در دام می‌افتیم.

۴⃣ سؤال‌ها را نصفه و حفظی حل می‌کنیم. بعضی وقت‌ها پیش میاد  که از بس عجله می‌کنیم سؤال‌ها را حفظی حل می‌کنیم و فکر می‌کنیم که همه را بلد هستیم. مثلاً چون مساحت مستطیل را بلدیم آن را در ذهنمان حل می‌کنیم و روی کاغذ نمی‌نویسیم و آن وقت است که راه‌حل سؤال را اشتباه میریم  یا آن را نصفه و نیمه حل می‌کنیم و در دام می‌افتیم.

✅ برای این‌که در دام آموزشی نیفتیم:

۱٫  هنگام درس خواندن حواسمان را جمع کنیم تا درس‌ها را خوب یاد بگیریم.

۲٫  صورت سؤال‌ها را کامل و با دقت بخوانیم. به فعل‌های مثبت و منفی که در صورت سؤال به کار رفته توجه کنیم؛ مثل نیست یا است، وجود ندارد، نمی‌شود و … .

۰ نظر
دپارتمان قلق

چگونه درس خوانده شده را مرور کنیم ؟

فرض کنید که فردی، مطلبی را به طور دقیق مطالعه کرده است.
سوال: آیا کار تمام شده است؟  قطعاً خیر!
– چرا؟
– به این دلیل که جایگاه درک مطلب بعد از خواندن دقیق، بستری متزلزل و غیرقابل اعتماد است.
این جایگاه در بهترین شرایط، تنها قابلیت نگهداری مطالب خوانده شده، حفظ شده و درک شده را تا ۲ روز دارد و پس از آن با یک افت سریع و تصاعدی، حذف مطالب آغاز می‌شود.
این جایگاه «حافظه کوتاه مدت»(۱) نام دارد؛ حافظه‌ای مهم، اما موقت که در مطالعه باید به عنوان یک واسطه به آن نگریسته شود. واسطه‌ای که وظیفه انتقال داده‌های ورودی از طریق مطالعه را به حافظه بلندمدت، به عهده دارد.

● پس:
مکمل مطالعه دقیق هنر انتقال دادن مطالب خوانده شده به حافظه بلندمدت است. اساسی‌ترین راه در این زمینه نیز مرور است. (۳)
درست است که با خواندن دقیق و یادگیری اصولی و درک عمیق، ۹۰ درصد از راه مطالعه را می‌پیماییم؛ اما باید حواسمان باشد اگر ۱۰ درصد باقی مانده مسیر تا مقصد نهایی را ادامه ندهیم، عملاً به هدف نرسیده‌ایم و کل تلاش انجام شده، بیهوده و ابتر می‌شود. به بیان ساده، بیشتر آنچه را که در زمان مطالعه به دست آورده‌ایم، به راحتی بر باد می‌رود.

● مرور هدفمند و سازمان‌دهی شده:
اساسی‌ترین عامل حفظ مطالب خوانده شده است.
اطلاعات مهم حافظه کوتاه مدت را که هنگام مطالعه به دست آمده، به حافظه بلندمدت منتقل می‌نماید.
زمان پایداری مطالب خوانده شده را در حافظه افزایش می‌دهد.
قشر خاکستری مغز (کورتکس) را فعال می‌کند.
مرور در کدام مرحله مطالعه صورت می‌گیرد؟
مرور یکی از قسمتهای مهم مرحله بعد از مطالعه است؛ یعنی – بر اساس یک زمان‌بندی دقیق که بعداً اشاره خواهیم کرد- پس از اینکه خواندن، یادگیری و درک کامل صورت گرفت، مرور شروع می‌شود.
مرور، عامل یادگیری نیست؛ ولی یادآوری را تضمین می‌کند.

● چه چیزی را باید مرور کرد؟
اساساً در مرور، از یادداشت‌برداری‌هایی که هنگام مطالعه تهیه کرده‌ایم، استفاده می‌شود. البته می‌توان از روی منابع اصلی (کتاب، جزوه و… ) هم مرور کرد که این کار نیز مفید است؛ اما مرور هر قدر صحیح‌تر و دقیق‌تر انجام شود، تأثیر آن قدرتمندتر و عمیق‌تر خواهد بود.

جایگاه مرور در فهم مطالب چیست؟

فهم، شامل دو سطح و مرحله است که پس از هم به صورت مرتب صورت می‌گیرد. سطح اول فهم، ورود و پایداری اطلاعات خوانده شده در حافظه بلندمدت است که هدف از آن، دسترسی ارادی به اطلاعات خونده شده در هر زمان است؛ مثلاً در زمان برگزاری امتحان یا مباحثه یا تدریس، ما نیاز به فراخوانی کامل اطلاعاتی داریم که قبلاً مطالعه کرده‌ایم.
فهم سطح اول، پیش‌نیاز فهم اصلی یعنی فهم سطح دوم است. هدف فهم سطح دوم، خلق است؛ یعنی اینکه بتوانیم از اطلاعات موجود در حافظه بلندمدت استفاده کرده و مطلب و مفهوم یا نظریه و فکر جدیدی را خلق کنیم.
حال به وظیفه مرور دقت کنید. مرور، وظیفه اجرای فهم سطح اول را بر عهده دارد؛ یعنی پایداری اطلاعات در حافظه بلندمدت.
از آنجایی که فهم سطح دوم بدون فهم سطح اول میسر نمی‌شود، مرور و جایگاه مرور در فهم مطلب، کاملاً روشن و مشخص می‌شود.

◊ مرور چگونه انجام می‌شود؟
مهم‌ترین عامل در چگونگی مرور، رعایت زمان‌بندی آن است. برای مثال، گیاهی تزیینی را تصور کنید که در گلدان زیبایی قرار دارد. آیا با یک آبیاری، ریشه‌های این گیاه می‌تواند برای همیشه از مخزن گلدان خود تغذیه کند؟
مطمئناً خیر؛ بلکه باید مثلاً هر ۳روز یک‌بار به این گیاه آب داده شود؛ زیرا با هر بار آبیاری، نفوذ آب درخاک تا ۳ روز می‌تواند جوابگوی گیاه باشد و اگر آبیاری مرتب صورت نگیرد، شاهد پژمردگی روز به روز آن گیاه زیبا خواهیم بود.
ذهن انسان هم نیاز به آبیاری منظم و مستمر دارد و با یک بار مطالعه، تا زمان بسیار اندکی ذهن می‌تواند از اطلاعات ورودی استفاده کند. اگر این اطلاعات ورودی را رها کنیم، پژمردگی ذهن و فراموشی مطالب، تنها نتیجه ممکن خواهد بود.
پس از گذشت ۲۴ ساعت از زمان مطالعه، ۷۰ درصد از محتوای خوانده شده فراموش می‌شود. این نقطه به قله فراموشی معروف است. پس حتماً باید مطالب خوانده شده را یک روز بعد از مطالعه، دوباره مرور کرد تا پایداری مطالب حفظ شود.

۰ نظر
دپارتمان قلق

جمع بندی کنکور


چگونه برای کنکور جمع بندی کنیم؟

این روزها با نزدیک شدن به روزهای پایانی کنکور شیوه های جمع بندی بیشتر از قبل اهمیت پیدا کرده است. این بخش برای همه‌ی کنکوری‌ها لازم است و نمی توان آن را از برنامه داوطلبان حذف کرد. اختصاص زمانی خاص به جمع بندی باعث خواهد شد تا مغز شما، مطالبی را که قبلاً آموخته و برایش آشناست، در یک مدت زمان کوتاه تر بیشتر یاد بگیرد و بازدهی بیشتری در ارائه مطالب داشته باشد. به‌ د‌لیل این‌ که زمان کوتاهی تا کنکور باقی‌ ماند‌ه است، بسیاری درس خواندن را کنار گذاشته و در این دوران افت فاحشی را تجربه می کنند. بنابر‌این کسانی که از این فرصت به درسی استفاد‌ه کنند نتیجه را به نفع خودشان تغییر خواهند داد.

مطالعه در دوران جمع بندی تفاوت اساسی با دوران قبل از جمع بندی دارد. قبل از این دوران شما مطالب جدید می خواندید و تست های هر درس را به تفکیک کار میکردید، در صورتی که در روزهای پایانی مطالعه مطالب جدید توصیه نمی شود. شناسایی نقاط قوت و ضعف، مرور مطالب خوانده شده، رفع اشکال، آزمون های جامع، تنظیم وقت و مدیریت زمان از ویژگی های دوران جمع بندی کنکور است. جمع بندی اصولی روش های خاص خودش را دارد که اگر رعایت شود می تواند تاثیر چشمگیری در موفقیت شما داشته باشد. پس بیایید تا پاسخ این سوال را بدهیم: چگونه برای کنکور جمع بندی کنیم؟

بر اساس خصوصیات خود جمع بندی کنید

هر یک از شما با توجه به توان و خصوصیات مطالعاتی خود یک برنامه جمع بندی مناسب برای خود تدارک ببنید. به عنوان مثال، رضا داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی در درس فیزیک ضعیف است و در دوره جمع بندی سعی می کند تا مباحثی از این درس را که قبلاً مطالعه نموده است. چندین بار مرور، تست زنی و سپس رفع اشکال نماید، اما داوطلب دیگری به نام آرزو سعی می کند تا در دوران جمع بندی، بیشتر وقت خود را روی تست زنی سرعتی و رفع اشکال تستی خود قرار دهد، زیرا او در تست زنی ضعیف است.

تنظیم وقت و مدیریت زمان

حتما می دانید که در کنکور درس خواندن و دانش بالا تنها بخشی از کار بوده و بخشی دیگر مربوط به مهارت های آزمون دادن و است. پیش از این شاید برایتان تست زنی به صورت زمان دار اهمیت چندانی نداشت ولی در این دوران بسیار اهمیت پیدا می کند. شما نیاز دارید دروسی که در طول سه سال مطالعه کردید را تنها در زمان چهار ساعت کنکور پاسخ دهید، این مورد اهمیت سرعت عمل و مدیریت زمان را نشان می دهد. برای بالا بردن سرعت عملتان در پاسخگویی به سوالات، مجموعه سوالات دروس مختلف را به صورت آزمونی کار کنید. زمان هر درس را مطابق کنکور در نظر بگیرید و تمام سعی تان این باشد در مدت زمان تعیین شده به سوالات پاسخ دهید. از تکنیک زمان های نقصانی و تکنیک ضربدر و منها برای افزایش سرعت عملتان استفاده کنید. با اجرای این تکنیک ها می توانید وقتی برای بازگشت روی سوالات سخت و وقتگیر ذخیره کنید.

رفع اشکال

در طول سال به شما توصیه کردیم تست هایی را که غلط پاسخ داده اید، نشان دار کنید. تست‌های نشان‌دار بسیار ارزشمند هستند و ارزش‌ آن‌ها در آزمون‌های جامع صدچندان می‌شود. یکی از منابع مورد اعتماد برای اینکه بدانید در کدام قسمت ها اشکال دارید همین تست های نشان دار است. سوالاتی که نشان دار کرده‌اید را دوباره پاسخ دهید و اشکالات خود را با مراجعه به پاسخنامه و یا کتاب درسی برطرف کنید.

مرور مطالب خوانده شده

خواندن مطالب جدید به دلیل بالا بودن حجم مطالعاتی در این دوران توصیه نمی شود. بهترین کار این است مطالبی را که قبلا مطالعه داشته اید جمع بندی و مرور کرده تا بتوانید مهارت بالای پاسخگویی در آن ها کسب کنید. در این دوران برای مرور از خلاصه‌هایتان استفاده کنید اگر خلاصه نویسی نداشته اید می توانید از کتاب های جمع بندی استفاده کنید. مطالبی را که نیاز به تکرار و مرور دارند، از مباحثی که کمتر به این کار نیاز دارند، تفکیک کرده و تعداد و مقدار مرورها را نسبت به نیاز خود مشخص کنید. مرور دروس، نه خیلی ریز و وسواسی و نه خیلی سرسری باشد. ترجیحا فقط منابع و جزواتی را که خوانده اید دوره کنید و از منابعی که در طول سال استفاده نکرده‌اید استفاده نکنید.

نقاط ضعف، نقاط قوت

ممکن است درسی برای شما نقطه قوت باشد و بالعکس درسی برای شما نقطه ضعف باشد. در این دوره هم روی نقاط ضعف خود و هم روی نقاط قوت خود تمرکز کنید. برای دروسی که در آن قوی هستید با تست زنی بیشتر و مرور چندین باره مهارت خود را به اوج برسانید، همچنین ضعف در دروس مختلف را با دوباره خوانی مباحث و رفع اشکال برطرف کنید.

مطالعه مباحث مهم

فرصت کوتاه باقی مانده تا کنکور به شما این اجازه را نمی دهد که بیشتر وقت و انرژی خود را روی مباحث کم اهمیت بگذارید. منظور از مباحث کم اهمیت مطالبی هستند که در کنکور بودجه بندی کمی دارند. بنابراین عملکرد هوشمندانه شما می تواند مباحث با اهمیت زیاد را در اولویت قرار دهد. برای اینکه مباحث سوال خیز را شناسایی کنید، حتما بودجه بندی کنکور در رشته خودتان را بررسی کنید. البته مطالعه گزینشی برای کسانی که مطالعه بسیار خوبی داشته اند و می خواهند جزو رتبه های برتر شوند توصیه نمی شود! گزینش مباحث مهم برای کسانی اهمیت دارد که تا به اینجای کار کتاب های درسی را تمام نکرده و مطالعه ناقصی داشته اند. از مطالعه مطالب دشواری که نمی توانید بر آن ها مسلط شوید یا خواندن آن ها وقت گیر است، دوری کنید.

 

۰ نظر
دپارتمان قلق

تلنگر کنکوری 26

۱ نظر
دپارتمان قلق

درس خواندن به سبک نوروز


علی رغم انتقادات بسیاری که بر روند برگزاری کنکور وارد است اما همچنان این غول پابرجاست و دانش‌آموزان و داوطلبان کنکوری ناگزیر باید با آن دست و پنجه نرم کنند و تقریبا یک سال عمر خود را به طور کامل به درس و کلاس های آموزشی اختصاص می‌دهند. یکی از مهم‌ترین روزهایی که تأثیر مهمی در نتیجه‌ی کنکور داوطلبان دارد، دوران «نوروز» است که می توان با برنامه ریزی صحیح هم ازایام تعطیل بهره گرفت و هم از ماراتن تحمیلی بر نظام آموزشی جانماند.

 

چرا باید در نوروز درس بخوانیم؟
برخلاف تصور اشتباه بسیاری از دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور که فکر می‌کنند فرصت‌های موجود تا کنکور برای موفقیت کافی نیست، بیش‌تر زمان موجود از ابتدای سال تا کنکور، هنوز باقی مانده است. در بسیاری از مدرسه‌ها و آموزشگاه‌ها، بیش‌تر درس‌ها تا قبل از عید به پایان می‌رسد و بعد از عید، فرصت مطالعه، بسیار بیش‌تر است.

اگر هنوز مطالعه‌ی جدی را آغاز نکرده‌اید یا ساعت مطالعه‌ نسبت به ابتدای سال، کم شده است، در دوران نوروز می‌توانید عادت مطالعه‌ی جدیدی را ایجاد کنید و یقین دارم که می‌دانید ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد، تأثیر بسیار زیادی در نتیجه‌ی کنکور دارد و شما نیازمند ساعت مطالعه‌ی بالایی در این 3ماه هستید و این عادت در دوران نوروز، ایجاد می‌شود یعنی اگر بتوانید عادت مطالعه با کمیت و کیفیت بالا را در خود ایجاد کنید، مدت‌زمان باقیمانده را نیز با قدرت، مطالعه خواهید کرد و در غیر این‌صورت، با مشکل‌های عمده‌ای مواجه خواهید شد.

در این زمان، بسیاری از داوطلبان به دلیل عادت‌های سال‌های گذشته، خوب مطالعه نمی‌کنند و به تفریح‌های مرسوم نوروزی می‌پردازند و این، فرصت خوبی برای کاهش میزان فاصله با رقیبان اصلی است.متن کامل در ادامه مطلب...

۰ نظر
دپارتمان قلق