گروه علمی آموزشی قلق

آموزشی-مشاوره ای

۱۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

پیشنهاد افزایش سهم سوابق تحصیلی به 50 درصد در کنکور 98


علی زرافشان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: اکنون در حال رایزنی با سازمان سنجش آموزش کشور هستیم و امید است این درصد برای دانش آموزانی که سال تحصیلی جاری وارد پایه دوازدهم شده و برای کنکور سال 98 آماده می شوند، اعمال شود.

 
وی اضافه کرد: میزان درصد اعمال سوابق تحصیلی در کنکور امسال برای دانش آموزانی که مدرک پیش دانشگاهی خود را در یکی از رشته های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و هنر از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ اخذ کرده اند و امتحانات یک یا چند درس آنها بـه صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، بر اساس تصمیم شورای پذیرش دانشجو همان 30 درصد با تاثیر مثبت است.

 
معاون وزیر آموزش و پرورش با یادآوری این نکته که دانش آموزان پیش دانشگاهی سال تحصیلی جاری که در خرداد ماه سال ۱۳۹۶ فارغ التحصیل می شوند، لازم است برای اطلاع از نحوه اقدام به اطلاعیه پرینت کارت شرکت در آزمون در تاریخ ۵ تیرماه مراجعه کنند، تصریح کرد: 30 درصد سابقه تحصیلی شامل 25 درصد نمرات دوره متوسطه و پنج درصد نمرات پیش دانشگاهی صرفا تاثیر مثبت در کنکور دارد و در نتیجه قطعی این آزمون چندان تاثیری ندارد.

 
وی با بیان اینکه اعمال 30 درصد سوابق تحصیلی در کنکور به ضرر کسی تمام نمی شود، توضیح داد: اگر دانش آموزی به عنوان مثال رتبه 10 هزار را در کنکور به دست آورد و در صورت اعمال 30 درصد سابقه تحصیلی رتبه وی به 9 هزار کاهش پیدا کند، این درصد برای او اعمال می شود اما اگر همین فرد با اعمال 30 درصد سابقه تحصیلی رتبه اش از 10 هزار به 11 هزار افزایش یابد، این سابقه برای وی محاسبه نخواهد شد و جای نگرانی وجود ندارد.

 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش یادآورشد: بر اساس قانون، امتحانات نهایی دانش آموزان اعم از طرح، قرنطینه و اجرای سوالات، برگزاری آزمون و تصحیح اوراق امتحانی در شرایط کاملا استانداردی که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده، برگزار می شود و این امتحانات از گذشته تاکنون به همین روال ادامه داشته و مدرک دیپلمی هم که به دانش آموزان داده می شود علاوه بر داخل کشور، در دنیا به رسمیت شناخته می شود و معتبر است.

۰ نظر
دپارتمان قلق

مطالعه در ماه مبارک رمضان


با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و مصادف بودن آن با فصل گرما و همچنین نزدیک شدن به برگزاری کنکور سراسری شاهد تغییراتی در میزان ساعت مطالعه و خواب و تغذیه داوطلبان هستیم که یکی از سوالاتی که برای داوطلبان کنکوری مطرح می شود این است که با توجه به کارکرد کند مغز در اثر گرسنگی و افت قند چگونه در ماه رمضان مطالعه کنیم؟ و طبق برنامه ریزی خود پیش برویم.برای پاسخ به این سوال در ابتدا باید بگوییم که با تمام این دشواری ها اجازه ندهید که عواملی چون گرسنگی، احساس ضعف و کمبود انرژی شما را از رسیدن به هدفتان باز دارد.بنابراین با در نظر گرفتن این نکته ما به شما داوطلبان عزیز نحوه مطالعه در ماه رمضان، بهترین زمان مطالعه در ماه رمضان و دیگر مواردی را که ممکن است بر مطالعه شما تاثیر منفی داشته باشد را شرح خواهیم داد تا بتوانید در ماه مبارک رمضان ساعات مطالعه تان را در حد مطلوب نگه دارید و از دیگر رقبای خود عقب نمانید.

 در ماه مبارک رمضان توقف ممنوع !!

متاسفنه گروهی از داوطلبان کنکوری با توجه به کاهش ساعات و یا کیفیت مطالعه ، احساس ضعف و کارکرد پایین مغز در اثر گرسنگی در ماه رمضان درس خواندن در این ماه را بی فایده می دانند و مطالعه درسی خود را متوقف می کنند که این کار توصیه نمی شود و نتیجه ای جز پشیمانی و عقب ماندن از برنامه هایتان را نخواهد داشت. ضمن اینکه شروع مجدد مطالعه درسی پس از اتمام ماه رمضان با کندی و بازدهی کمتری برخوردار خواهد بود.بنابراین با تمامی مواردی که ممکن است در این ماه شما را دلزده و خسته از مطالعه کند،به جای تسلیم “مبارزه” کنید و شاهد نتیجه مثبت آن باشید.

بهترین ساعات مطالعه در ماه مبارک رمضان

پس از میل کردن سحری بلافاصله به سراغ مطالعه نروید و پس از یک ساعت وقفه یعنی از ساعت 5 صبح مطالعه را آغاز کنید و تا ساعت 12:30 ظهر که هنوز احساس گرسنگی و ضعف نخواهید داشت، به مطالعه بپردازید و از این زمان تا بعد از ظهر به مدت هفت و نیم ساعت فرصت مطالعه برایتان فراهم خواهد بود.به طور دقیق تر می توانید ساعات مطالعه را با توجه به میزان توانایی تان به این صورت طبقه بندی کنید:5 تا 6:30 / 7 تا 8:30 / 9 تا 10:30 / 11 تا 12:30 .سپس می توانید زمانی را هم به استراحت و خواب اختصاص دهید تا هم کمبود خواب شب را جبران کنید و هم گرسنگی را کمتر احساس کنید. پس از استراحت تا زمان افطار می توانید به مطالعه یک یا دو واحد 60 دقیقه ایی از دروس عمومی و سبک  و یا به حل تست از درس هایی که قبلا مطالعه نموده اید بپردازید.

چگونه در ماه رمضان مطالعه کنیم ؟

  • با توجه به اینکه در ساعات اولیه صبح گرسنگی و احساس ضعف به شما غلبه نکرده است بنابراین بهتر است مطالعه را به ساعات اولیه صبح موکول کنید.               
  • در صورتی که احساس می کنید به علت بی حوصلگی و یا گرسنگی در مطالعه دروس دچار مشکل هستید توصیه می کنیم وقت خود را از دست ندهید و پس از کمی استراحت فلش‌کارت‌ها یا خلاصه‌های که یاد داشت برداری کرده اید را مورد مطالعه قرار دهید.                                                  
  • با توجه به گرایش دیگر اعضای خانواده به تماشای سریال های ماه رمضان این نکته را به خاطر داشته باشید که برای پیروی از برنامه ریزی خود، از تماشای سریال های شبانه خود داری کنید و اولویت را به برنامه های خودتان بدهید.                                                                                                      
  • با توجه به اینکه تست زدن انرژی زیادی نمی گیرد بنابراین سعی کنید از این مورد غافل نشوید و به مطالعه تستی بپرداید.                      
  • برای تقویت حافظه بهترین راه تلاوت آیات قرآن کریم می باشد بنابراین در روز چند آیه از قرآن را بخوانید.                                                               
  • رفت و آمد زیاد به محیط بیرون از خانه با توجه به گرم بودن هوا انرژی بسیاری را از شما خواهد گرفت که نتیجه آن عدم مطالعه می باشد.                
  • در صورتی که در اثر خستگی و گرسنگی از مطالعه دست کشیده اید، این نکته را به خاطر بیاورید که دانش‌ آموزان بسیاری با وجود همین شرایط مشابه با جدیت تمام به رقابت و کسب رتبه قبولی فکر می کنند بنابراین شما هم فرصت را از دست ندهید.  
  • آن دسته از داوطلبانی که شاغل هم هستند بهتر است ساعات مطالعه را کم کنند و از کم کردن ساعات خواب و استراحت با توجه به طولانی بودن زمان روزه داری جدا پرهیز کنند چون به شدت سبب ناتوانی شما در دراز مدت خواهد شد.

بهترین زمان خواب در ماه مبارک رمضان 

با توجه به اینکه پس از اتمام ماه مبارک رمضان باز گرداندن ساعت خوابتان به حالت عادی دشوار خواهد بود بنابراین بهتر است در ساعت بیولوژیکی بدنتان تغییر ایجاد نکنید.ضمن اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده ، داشتن خواب عمیق بین ساعات 11 شب تا 5 صبح اتفاق می افتد و خواب روزانه به هیچ وجه نمی تواند جایگزین خواب شب باشد. بنابراین بهترین حالت این است که  از ساعت 22:30 تا ساعت 3:30 که برای خوردن سحری اقدام می کنید، خواب کافی و مفید داشته باشید.سعی کنید حداقل 1 ساعت پس از خوردن سحری و افطار از مطالعه کردن بپرهیزید به این دلیل که فشار خون به دلیل پر بودن معده بر روی مغز کاهش پیدا می کند.

۱ نظر
دپارتمان قلق

تلنگر کنکوری 28

۰ نظر
دپارتمان قلق

تو می توانی...

۳ نظر
دپارتمان قلق

اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور درخصوص تعداد سوالهای درس فرهنگ و معارف اقلیت های دینی (مسیحی، زرتشتی و کلیمی ) درآزمون سراسری سال 1397

 بدینوسیله به اطلاع داوطلبان اقلیت های دینی (مسیحی،زرتشتی کلیمی) درآزمون سراسری سال 1397 می رساند، تعداد سوال های درس فرهنگ ومعارف اقلیت های دینی از5 سوال به 10 سوال افزایش یافته است.براین اساس داوطلبان ازمجموع 25 سوال این درس به 15سوال مشترک بین تمامی اقلیت ها و10 سوال خاص هر اقلیت (مسیحی،زرتشتی وکلیمی ) پاسخ خواهند داد.

۰ نظر
دپارتمان قلق

تغییر شرایط سهمیه خانواده ایثارگران در کنکور سراسری 97

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از تغییر سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته کنکور سراسری و افزایش حد نصاب علمی خبر داد .

متن خبر بدین شرح است :

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از اصلاح ماده‌ ای از برنامه ششم توسعه درباره سهمیه خانواده ایثارگران و جانبازان در کنکور خبر داد و گفت که براساس مصوبه امروز کمیسیون ، حدنصاب علمی برای خانواده ایثارگران از ۷۰ به ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است .

میرحمایت میرزاده در توضیح جلسه امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به حضور رئیس دانشگاه فرهنگیان در این جلسه اشاره و اظهار کرد : طبق توضیحات ارائه شده وجود ظرفیت خالی در دانشگاه فرهنگیان یه دغدغه است که باید با تعامل وزارت آموزش و پرورش، سازمان سنجش و سازمان امور استخدامی این نقد برطرف شده تا از ظرفیت این دانشگاه برای تربیت معلم استفاده شود .

وی افزود : بر این اساس قرار شد هفته آینده نشستی با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌ های علوم و آموزش و پرورش در این باره برگزار شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی طرح اصلاح بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه را از دیگر موارد کاری جلسه امروز این کمیسیون عنوان و اظهار کرد : این موضوع درباره سهمیه ایثارگران و خانواده آن‌ ها در کنکور است که مقرر شد یک تبصره به این ماده اضافه شود .

میرزاده گفت : این تبصره این‌ گونه است که کسب حداقل ۸۰ درصد از حد نصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته‌ شدگان برای تمامی رشته‌ محل‌ ها الزامی است . این میزان برای برخی از کد رشته‌ محل‌ های علوم تجربی مشتمل بر پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی و دامپزشکی و برخی رشته‌های علوم ریاضی مشتمل بر فنی و مهندسی در آزمون سراسری و تمام رشته‌ محل‌ های تحصیلات تکمیلی و آزمون دستیاری پزشکی ۸۵ درصد حدنصاب شرایط علمی است .

وی افزود : قبل از این حد نصاب شرایط علمی برای خانواده‌ های ایثارگر ۷۰ درصد بود که با این قانون آن‌ ها برای قبولی در کنکور سراسری باید بیشتر تلاش کنند . البته سهمیه‌ ها و ظرفیت‌ ها برای خانواده‌ های ایثارگر تغییر نکرده بلکه سطح علمی از ۷۰ به ۸۰ رسیده است . این تبصره مختص خانواده‌ های ایثارگر و جانباز است و سهمیه جانبازان در کنکور تغییری نمی‌کند .

۱ نظر
دپارتمان قلق

دوران جمع بندی نزدیک است!


هر چه به ز

مان برگزاری آزمون سراسری نزدیک‌تر می‌شویم، تفاوت در نوع مطالعه در ماه‌های پایانی و بخصوص ماه آخر، بیشتر می‌شود. بیشتر داوطلبان در ماه‌های نزدیک به زمان برگزاری کنکور، دیگر به سراغ مطالعه مطالب جدید نمی‌روند و راهکارهای دیگری را برای آمادگی در این آزمون در پیش می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین این راهکارها، که نقش زیادی در قبولی شما دارد، این است که تمام آنچه را که قبلاً مطالعه کرده‌اید، در این دوره جمع‌بندی کنید تا مطالب به صورت بهتر و تثبیت شده‌تری در ذهن شما جای بگیرد. با توجه به اهمیتی که دوره جمع‌بندی برای همه داوطلبان آزمون سراسری دارد، در این مقاله سعی می‌کنیم تا شما را با روش‌های صحیح و اصولی دوره جمع‌بندی آشنا کنیم.

 

 

در مقالات قبلی بارها اشاره کرده‌ایم که وضع درسی هر یک از داوطلبان با داوطلبان دیگر، کاملاً متفاوت است، و به همین دلیل، هر یک از شما باید با توجه به شرایط مطالعاتی، برنامه درسی و آمادگی خودتان تصمیم بگیرید که از چه زمانی و چگونه به جمع‌بندی مبادرت کنید؛ اما آنچه مهم است، این است که جمع‌بندی برای همه داوطلبان لازم است و هیچ یک از شما نمی‌توانید این بخش مهم را از برنامه آمادگی برای کنکور خود حذف کنید. یکی از علل اهمیت جمع‌بندی، این است که اگر هر مطلبی را که قبلاً مطالعه کرده‌اید، در زمان نزدیک به برگزاری کنکور بخوانید احتمال فراموشی آن کمتر است و بیشتر در ذهنتان می‌ماند و بازدهی بیشتری دارد. دوم اینکه هرگاه مغز در محدودیت زمانی برای یادگیری قرار بگیرد، بازدهی آن افزایش می‌یابد؛ به عبارت دیگر، مغز تمایل دارد که کارها را هر چه سریع‌تر انجام دهد؛ پس اختصاص زمانی خاص به جمع‌بندی، باعث خواهد شد تا مغز شما، مطالبی را که قبلاً آموخته و برایش آشناست، در یک مدت زمان کوتاه‌تر، بیشتر یاد بگیرد و بازدهی بیشتری در ارایه مطالب داشته باشد.

 

به عنوان یک داوطلب کنکور، در هر شرایطی که هستید، باید به دوره جمع‌بندی توجهی خاص نشان دهید؛ زیرا جمع‌بندی، باعث تثبیت مطالب در ذهن شما می‌شود و نیز سبب می‌شود تا شما از تلاش خود، بهتر و بیشتر نتیجه بگیرید. داوطلبان در این روزها به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند: عده‌ای که به اندازه کافی مطالعه کرده‌اند و الان وقت آن است که بخوبی و با یک برنامه‌ریزی دقیق شروع به جمع‌بندی نمایند. داوطلبانی که مطالعه خود را دیرتر شروع کرده‌اند و با توجه به شرایطشان ترجیح می‌دهند که یک ماه آینده و حتی کمی بیشتر را نیز به مطالعه مشغول شوند، و بالاخره گروهی که تا الان مطالعه نداشته‌اند و در نظر دارند تا طبق مطالعات و دانستنی‌های قبلی‌شان در آزمون شرکت کنند. به دلیل اینکه دسته اول از یک روند و برنامه‌ریزی درست و دقیق پیروی کرده و درست پیش رفته‌اند، باید مثل گذشته دوران جمع‌بندی را هم بخوبی به پایان ببرند. شما داوطلبان این گروه باید دقت کنید که دیگر سراغ مطالب جدید نروید؛ زیرا حجم مطالعاتی شما به اندازه کافی زیاد است و در این زمان فقط می‌توانید مطالب گذشته را مرور و جمع‌بندی نمایید. گروه دوم می‌توانند، بسته به حجم مطالعاتی و اطلاعات قبلی خود، تا پایان اردیبهشت و حتی یک هفته بعد از آن را هم به مطالعه مطالب جدید اختصاص دهند؛ اما پس از این زمان را حتماً به جمع‌بندی و مطالعه مجدد و تست‌زنی مطالبی بپردازید که تاکنون مطالعه کرده‌اید. داوطلبان عزیز این گروه اصلاً نگران نباشند؛ زیرا در این وقت باقی مانده هم بخوبی می‌توانند خود را به سطح خوب و قابل قبولی برسانند؛ اما گروه سوم باید توجه کنند که در این زمان باقی مانده هم با مطالعه چند مبحث مهم و اصلی، مرور، تست‌زنی این مباحث و رفع اشکال از آنها می‌توانند به وضعیت خوبی دست یابند؛ پس کمی همت را چاشنی مطالعه خود کنید تا بتوانید موفق شوید و بدون دغدغه، کنکور را پشت سر بگذرانید.متن کامل در ادامه مطلب...

۲ نظر
دپارتمان قلق

مثلث شکست


مثلث شکست

خب امروز می خوایم راجب یک مسئله خیلی مهم صحبت کنیم که من بهش می گم مثلث شکست. هرکسی که حتی یکی ازین ویژگی هارو داشته باشه راهش به سمت شکست هستش و بی شک موفقیتی درکار نیست.

خب حالا ضلع های این مثلث چی هست!!!!؟؟؟؟

۱-ترس                  ۲- نا امیدی             ۳غرور

حالا بریم ببینیم اینا چی هستن اصلا

ترس

ترس یکی از واکنش های انسان به چیزهای ناشناخته میباشد.به عبارتی ترس یک نیروی مقاوم در برابر عملی است که انسان تصمیم دارد انجام بدهد.گاهی اوقات ترس مفید است مانند وقتی که از خیابانی گذر میکنید ، خطر این که ماشین با شما برخورد کند، ترسی منطقی در وجودتان بوجود می آورد که باعث میشود احتیاط کنید. اما ترس گاهی بسیار خطرناک و عامل شکست انسان است و آن زمانیست که ترس به احساسی افراطی در فرد تبدیل شود. آن وقت هر هدف یا رویایی در سر دارید را مسموم میکند. انسان باید از این نوع ترس دوری کند. ترس از نرسیدن یا موفق نشدن ترسیست که شما باید به سرعت با آن مبارزه کنید و جلوی ضعیف شدن انگیزه تان را بگیرید. کلید اول موفقیت مبارزه با ترس از موفق نشدن است.

نا امیدی

وقتی شکست میخوریم،وقتی همه ی دنیا بین ما و راهمان می ایستند،وقتی همه میگن به هدفت نمیرسی و هیچ چیز بر وفق مراد ما نمیشود حس نا امیدی بر ما چیره میشود. این حس مرگبار تمام انگیزه و امید را در ما از بین میبرد. خیلی ها در این وضع شکست خود را قبول کرده و دست از تلاش میکشند و یک عمر بر خودشان و شانس بدشان لعنت میفرستند.

اما گروهی دیگر شکست خود را تجربه میبینند و دوباره برای شروعی نو تلاش میکنند.آن ها تمام نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کرده و در تجربه ی جدید نقاط ضعف را جبران میکنند و بر نقاط قوت خود تکیه میکنند . این دسته افراد موفق میشوند و مثل گروه اول حسرت بیجا نمیخورند.

یاد بگیرید که تلاش کنید حتی اگر تمام عالم ضد شما بود و حتی اگر شکست خوردید. یادتان باشد امید به رسیدن به هدف را هیچگاه از دست ندهید.

غرور

وقتی سرمست از پیروزی هستیم،وقتی چند موفقیت پیاپی بدست میاوریم.حسی در ما بوجود میاید.آن حس در این  تلاش است که به ما بگوید  ما بهتر از همه هستیم و نیازی به تلاش بیشتر نیست.

این نیز یکی از تفکر های غلطیست که راه موفقیت شما را منحرف میکند.هیچگاه اسیر غرور نباشید.غرور شما را از عرش به فرش میکشاند.همیشه از موفقیت خود  خوشحال شوید اما دچار حس غرور نشوید.شما باید از کوچکترین فرصت ها هم استفاده کنید.مگذارید غرور جلوی چشم شما را بگیرد.همیشه به خود بگویید من میتوانم بهتر از این باشم و برای این موضوع تلاش میکنم.

خب امیدوارم که این مطالب رو مد نظر قرار دهید و روی اونها تفکر کنید و ببنید کدوم حس در شما قوی تر است و بر آن چیره شوید چون موفقیت نزدیک است 

 

۰ نظر
دپارتمان قلق

یک کنکوری با استرس چه باید بکند ؟

استرس” یک واقعیت انکار ناپذیر زندگی کنونی است و گریز از آن امکان پذیر نیست. ضرورتی ندارد که استرس به تمامی از زندگی حذف شود. بدون استرس، زندگی چنان ساکن و راکد خواهد شد که جز به تنبلی و کودنی ذهنی نمی انجامد اما از سوی دیگر، افزایش استرس نیز نظام و سیستم تعادل بدن را به هم می ریزد و کارایی مطلوب را دچار اختلال می سازد

استرس می تواند بازتاب روانی و جسمی داشته باشد. از جمله جنبه های روانی می توان بی میلی به معاشرت، کم اشتهایی، بی میلی به زندگی و ارتباط، افسردگی و از جمله عوامل جسمی به میگرن، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و عروقی، بی خوابی، کمردرد مزمن و زخم معده اشاره کرد

تعریف استرس:

استرس واکنش فیزیولوژیک بدن ماست در مقابل هر تغییر ، تهدید و فشار بیرونی یا درونی است که تعادل روانی ما را بر هم می زند.استرس را می توان واکنش های روانی،جسمانی،هیجانی و رفتارهای انسان به هر تهدید یا فشار ادراک شده درونی یا محیطی دانست.

معمولا استرس سه منبع اصلی دارد:

عوامل محیطی: سرو صدا، هوای بد یا فجایع طبیعی، ترافیک، آلودگی

عوامل اجتماعی: مشکلات مالی، اختلافات بین فردی، از دست دادن فرد مورد علاقه مان

عوامل فیزیولوژیک: بلوغ، بیماری، تصادف، ورزش نکردن، اختلال در خواب، مصرف سیگار و نظایر آن همواره برای تغییر آماده باشید. متن کامل در ادامه مطلب...

۲ نظر
دپارتمان قلق

تکنیک ضربدر منفی برای آزمون ها

تکنیک ضربدر منفی برای آزمون ها

توجه:این تکنیک شامل مراحلی است که ممکن است برای رتبه های ۴رقمی مناسب نباشد زیرا تمامی افراد برتر ازآن استفاده میکنند

طبق تحقیقات صورت گرفته رتبه های ۱تا ۱۰۰۰ از لحاظ سطح علمی هیچ تفاوتی با هم ندارند، فقط تکنیک های تستی است که  آنها را متمایز میکند.

تکنیک ضربدر منفی یک تکنیک بسیار کاربردی برای آزمون میباشد که این تکنیک میبایست به مرور زمان ملکه ی ذهن دانش آموزان شود.
شرح تکنیک:اکثر شما دانش آموزان سر جلسه ی آزمون به سوالاتی بر میخورید که به راحتی میتوانید در مدت زمان مشخص تست به آن پاسخ دهید.اما مسئله این است که ما غیر از اینگونه سوالات دو نوع سوال دیگر هم خواهیم داشت که اکثرا با آنها مواجه شده اید:
دسته ی اول: سوالاتی که  برای ما آشنا نیستند و از دسته مطالب خوانده شده ما خارج میباشند.در صورت مواجه شدن با این سوالات  که تعداد کمی دارن باید کنار آنها  –  گذاشته و سریعا از آنها میگذریم.
و اما دسته ی دوم و مهمترین قسمت:این نوع از تست ها سوالاتی هستند که ما میتوانیم آن هارا حل کنیم لیکن سوالاتی مفهومی هستند یا سوالاتی با راه حل طولانی که نیازمند زمان زیادی هستند.در صورت مواجه شدن با اینگونه سوالات کنار آنها گذاشته و سریعا از آنها میگذریم.

با این روش شک نکنید در پایان مقداری زمان ذخیره کرده اید که میتوانید برگردید و به سوالات ضربدر دار پاسخ دهید.

و اما دلیل علمی و منطقی این تکنیک:سوالاتی که برای ما آشنایی ندارن و یا سوالاتی که وقت گیر هستند نباید برای آنها در ابتدا وقتی صرف کرد به دلیل اینکه دانش آموزان سر اینگونه سوالات آزمون به فکر زمان خود هستند و سوالاتی پیش رو دارند که قطعا میتوانند به راحتی به آنها جواب دهند و زمان از لحاظ روحی به دانش آموزان استرس وارد میکند و تمرکز آنهارا پایین میاورد.بنابر این با بالارفتن استرس،تمرکز داوطلب کاهش یافته و احتمال خطا در محاسبات بالا میرود و از قضا طراحان کنکور جواب های غلطی که داوطلب ممکن است به دست بیاورد را در بین گزینه های جواب قرارداده اند.
پس بهتر است  سوالاتی که وقت گیر هستند و نیازمند تمرکز بالاتری هستند کنار آنها ضربدر زده و در زمان ذخیره شده در پایان آزمون به سراغ آنها رفته و با آرامش و تمرکز %۱۰۰ به آنها پاسخ دهیم.

توجه:دقت کنید که مهمترین قسمت این تکنیک سوالات ضربدر دار هستند و سوالاتی که منفی دارن را به هیچ وجه سراغشان نمیرویم.
این تکنیک باید درطول آزمون های آزمایشی و حتی تست زدن در منزل انجام شود تا ملکه ی ذهن شما شود.

 

۱ نظر
دپارتمان قلق

بومی گزینی در رشته های پزشکی جدی می شود

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت از برآورد شهر به شهر نیاز نیروی انسانی به علوم پزشکی و بازنگری در ماموریت های دانشگاه های علوم پزشکی در تحول آموزش خبر داد.

دکتر حمید اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برنامه های سال ۹۷ حوزه آموزش وزارت بهداشت افزود: در سال ۹۷ معاونت آموزشی وزارت بهداشت بیشترین تمرکز خود را بر تعمیق بخشیدن به مناطق آمایشی گذاشته است.

اعطای اختیار بیشتر به دانشگاه های علوم پزشکی

وی افزود: به این معنی که می توانیم وظایف بیشتری را از ناحیه ستاد وزارت بهداشت به مناطق آمایشی دبیرخانه ها واگذار کنیم تا دانشگاه ها بتوانند بر اساس ماموریت های خودشان به تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بپردازند. در سال ۹۷ به طور جدی به سمت انجام امور در مناطق آمایشی و دادن اختیار بیشتر به دانشگاه ها حرکت می کنیم.

اکبری اضافه کرد: بر اساس سند برآورد ظرفیت نیروی انسانی، نیاز داریم در هر منطقه آمایشی میزان ظرفیت نیروی انسانی را استخراج کنیم و تربیت نیروی انسانی را بر اساس آن نیاز و حتی شهر به شهر انجام دهیم.

برآورد شهر به شهر نیاز نیروی انسانی علوم پزشکی

وی خاطرنشان کرد: باید اسنادی تهیه شود که بدانیم هر شهر کشور به چه میزان نیروی انسانی در گروه علوم پزشکی نیاز دارد و بومی گزینی را جدی بگیریم. به این ترتیب افراد از همان شهر وارد دانشگاه می شوند و تعهد می پذیرند و بعد از اتمام تحصیل هم بر اساس قوانین و مقررات در همان شهرها به ارائه خدمات می پردازند.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت ماموریت گرایی را از دیگر برنامه های مهم سال ۹۷ دانشگاه های علوم پزشکی برشمرد و گفت: ۵۰ ماموریت به دانشگاه های علوم پزشکی واگذار شد که پس از مدتی این ماموریت ها بازنگری شد و به زودی به دانشگاه ها ابلاغ می شود.

تغییر ماموریت های دانشگاه های علوم پزشکی در تحول آموزش

وی افزود: تغییراتی در ماموریت ها بر اساس خواست و ظرفیت های دانشگاه ها داشته ایم و به طور جدی امیدواریم که در سال ۹۷ در جهت ماموریت گرایی حرکت کنیم و هر دانشگاه بداند که چه ماموریتی دارد و در همان جهت حرکت کند.

اکبری بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی را از دیگر مواردی برشمرد که در سال ۹۷ به صورت جدی پیگیری می شود و افزود: تعداد دانشجویان خارجی گروه علوم پزشکی در دو سه سال اخیر رشد چشمگیری داشته است و با توجه به هدف تعیین شده در برنامه ششم توسعه توانسته ایم به این هدف دست یابیم.

وی گفت: قصد داریم که جلوتر از برنامه ششم توسعه حرکت کنیم و پیش بینی ما این است که در سال ۹۷ میزان جذب دانشجویان خارجی در گروه علوم پزشکی از هدف برنامه ششم نیز بیشتر خواهد بود.

ادامه اعتباربخشی ملی و بین المللی دانشگاه ها

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداش درباره توسعه اعتباربخشی بین المللی دانشگاه ها گفت: با توجه به اینکه اعتبار بخشی بین المللی دانشگاه ها شروع شده است سعی داریم این موضوع را سریع تر پیش ببریم و تعداد دانشگاه های بیشتری اعتباربخشی بین المللی شوند و گواهی لازم را از موسسات اعتباربخشی بین المللی دریافت کنند. 

وی گفت: اعتبار بخشی ملی دانشگاه های داخل کشور، بیمارستان ها و موسسات آموزشی نیز از سال ۹۶ آغاز شده در سال ۹۷ ادامه می یابد و این مراکز بر اساس استانداردهایی که تهیه شده اعتباربخشی می شوند.

اکبری یادآور شد: اعتباربخشی درونی موسسات آموزشی علوم پزشکی نیز در سال ۹۷ توسعه می یابد تا دانشگاه ها بتوانند رتبه خود را ارتقاء بخشند. ضمن اینکه این اعتبار بخشی پذیرش دانشجویان خارجی را هم تسهیل می کند.

توسعه آموزش مجازی در گروه علوم پزشکی

وی درباره توسعه آموزش مجازی و افزایش استفاده از شیوه های نوین آموزشی در علوم پزشکی گفت: این کار به صورت جدی در سال ۹۷ پیگیری می شود. دانشگاه های ما زیرساخت های بهتری را فراهم کرده اند و تا میزان و حجم بیشتری از دروس را به صورت مجازی ارائه بدهند و از این پتانسیل برای ارائه برخی از دوره ها استفاده می کنند.

۰ نظر
دپارتمان قلق