گروه علمی آموزشی قلق

آموزشی-مشاوره ای

۵ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

تقسیم سهمیه ها بین نظام قدیم و نظام جدید در کنکور 98

+2
تقسیم سهمیه ها بین نظام قدیم و نظام جدید در کنکور 98

با اعلام سازمان سنجش در سال 98 دو کنکور مجزا و با سوالات کاملا متفاوت از هم برای داوطلبان نظام جدید و داوطلبان نظام قدیم برگزار می شود.خب اعلام این خبر از سوی سازمان سنجش با سوالات مبهم برای بسیاری داوطلبان کنکور 98 روبرو شد.

اولین سوالی که برای برخی از داوطلبان دغدغه ایجاد کرده اینکه گفته میشه سهمیه پذیرش در کنکور 98 برای داوطلبان نظام قدیم 30 درصد و برای داوطلبان نظام قدیم 70 درصده؟! خب دوستای عزیزم حقیقتش اینه که تمومه این حرفا شایعه ست و تنها توسط برخی افراد مشاورنما و سدوجو با هدف داغ تر کردن بازار خود سعی می کنند به دانش آموزان کنکور و خانواده ها استرس زیادی وارد کنند و از این فرصت به نفع خود سوء استفاده کنند.

داوطلبان عزیز لطفا به این شایعات توجه نکنید،قطعا همچین چیزی نمیتونه اتفاق بیوفته و تنها به صورت شایعه بوده و برای داوطلبان کنکور 98 اعم از نظام قدیم و نظام جدید کاملا به صورت برابر برگزار می شود و با اعلام سازمان سنجش از سال 99 تنها یک کنکور برگزار می شود و آن هم تنها برای داوطلبان نظام جدید برگزار می شود و داوطلبان نظام قدیم نیز باید برای شرکت در آن بر اساس کنکور نظام جدید خود را آماده شرکت در کنکور کنند.
 
پاسخ سازمان سنجش به تقسیم سهمیه بین نظام قدیم و نظام جدید
 

پیک سنجش در شماره 87 خود به تاریخ 97/5/22 در مقاله ای تحت عنوان پشت کنکور بمانم یا نه؟نوشته است که، « سال آینده، داوطلبان با رقابت سنگین‌تر و فشرده‌تری مواجه هستند؛ زیرا سال آینده، دو نوع سؤال طرح خواهد شد و سهمیه داوطلبانی که سال دوازدهم هستند، با داوطلبان پشت کنکوری متفاوت خواهد بود. بدون شک، در سال آینده، سهم اصلی پذیرش، متعلق به داوطلبان سال دوازدهم است که برای بار اول کنکور می‌دهند، و سهمیۀ پذیرش داوطلبان پشت کنکوری محدود خواهد بود.»
 
هم چنین در ادامه پاسخ سازمان سنجش را به این سوال ببینیم،که سازمان سنجش نیز این شایعه را رد کرده است و تنها پیش بینی کرده که شاید تعداد داوطلبان کنکور نظام جدید بیشتر باشد.
 
اطلاعیه سازمان سنجش در مورد سهمیه پذیرش کنکور 98
 
نمرات دو گروه داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید کنکور 98 تراز شده و گزینش به صورت رقابتی براساس نمره کل نهایی در زیر گروه مربوطه و سایر شرایط و ضوابط کنکور سراسری انجام می شود. به عبارت دیگر ظرفیت مجزا برای داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید تخصیص داده نمی شود.

۰ نظر
دپارتمان قلق

مطالعه موفق با تمرکز (تمرکز حواس در کلاس)

0
مطالعه موفق با تمرکز (تمرکز حواس در کلاس)

مطالعه موفق با تمرکز (تمرکز حواس در کلاس)
یکی از شایع ترین مشکلها، عدم تمرکز حواس در کلاسهای درس، جلسات سخنرانی، سمینارها و کنفرانس هاست.

بیشتر افراد با آن که با اشتیاق فراوان و تمرکز خوب سر جلسه حاضر می شوند و به سخنران یا مدرس گوش می سپارند، پس از چند دقیقه حواسشان پرت می شود و وقتی به خود می آیند، می بینند که دقایقی چند گذشته و در این مدت کاملاً در جای دیگری بوده اند.

شاید در یک جلسه دو ساعته، شما چهل دقیقه با تمرکز عالی به جذب مشغول باشید و هشتاد دقیقه دیگر را به طور پراکنده مشغول افکار ذهنی خودتان باشید. اگر شما بتوانید در همان کلاس، تمامی مطالب را بگیرید، خود باعث می شود که حجم عمده ای از فعالیت مطالعه شما در منزل کاسته شود. شاید تا به حال با افرادی برخورد کرده باشید که فقط در کلاس حضور می یابند و بسیار کم در منزل مطالعه می کنند.

معمولاً شما در این حالت به خود و اطرافیان خود می گویید: نمی دانم چرا با این که من ساعتها در منزل درس می خوانم یک دهم آن را هم نمی خواند، همیشه نمره های من از او کمتر است. شما باید توجه داشته باشید که مدت زمان مطالعه شما مطلقاً مهم نیست بلکه زمان مطالعه مفید و متمرکز شماست که مهم است. بسیاری از اوقات شما ساعتها کتاب به دست دارید و مشغول مطالعه اید اما زمان مطالعه متمرکز و مفید شما از یک ساعت بیشتر تجاوز نمی کند.

علاوه بر این، درصد مهم و عمده ای از یادگیری در کلاس درس صورت می گیرد. شاید خودتان تجربه کرده باشید که آموختن درسی که زمان تدریس آن، شما در کلاس حاضر نبوده اید، چقدر دشوار است. اما حضور در کلاس از نظر فیزیکی چندان مهم نیست بلکه شما باید حضور مؤثر و متمرکزی در کلاس داشته باشید. ما هم اکنون می خواهیم تکنیکهایی را ارائه دهیم که شما با عمل کردن به آنها و فقط با عمل کردن به آنها بتوانید دانش آموز و دانشجویی فعال و درگیر باشید.
تکنیکهای حضور فعال در کلاس

۱.همراهی با مدرس:

بسیار مهم است که خودتان را با سرعت، نحوه و شیوه تدریس معلم یا استاد خود هماهنگ سازید و با او حرکت کنید. هم شتاب بیش از مدرس داشتن ذهن را آشفته و مغشوش می کند و هم سرعت کند شما و عقب ماندن از او. هماهنگ نبودن با سرعت و روش و بیان مدرس، شما را از جذب مطالب بعدی محروم می کند. آنچه که در همراهی با مدرس مهم است، در وهله اول، خوب شنیدن است. اغلب شما با آنکه صدای معلم را به وضوح نمی شنوید یا گفتار سخنران را متوجه نمی شوید از این که از او بخواهید درباره آن مطلب را رساتر و واضح تر بیان کند، واهمه دارید. گاهی صدای سخنران به انتهای کلاس نمی رود، گاهی تند و گذرا صحبت می کند گاهی صحبتش نامفهوم است و برخی اوقات نیز به مطلبی در گذشته استناد می کند که شما از آن هیچ اطلاعی ندارید. یادتان باشد شما برای این به کلاس یا جلسه سخنرانی آمده اید که مطلبی را فرا بگیرید و معلم هم دقیقاً همین را می خواهد. بنابراین اگر کوچکترین ابهام یا عدم وضوحی را در مطلب یا صدای معلم احساس کردید، باید شهامت از او بخواهید که مطلب را دوباره بگوید.

۰ نظر
دپارتمان قلق

چطور برنامه ریزی کنیم تا وقت برای تفریح هم داشته باشیم؟

0
چطور برنامه ریزی کنیم تا وقت برای تفریح هم داشته باشیم؟

نباید انتظار داشته باشی که مثل یه ربات درس بخونی و زندگی خشک و بی روح سال کنکور رو تحمل کنی و در نهایت بهترین نتایج رو بگیری! سال کنکور میتونه جذاب باشه، به شرطی که در کنار درس‌هات تفریحات کوچیک هم برای خودت در نظر بگیری.

کنکور این نیست که خودت رو توی اتاق حبس کنی و مدام سرت تو کتاب‌هات باشه، چون اگر چند وقتی به این سبک پیش بری مطمئن باش بازدهی درس خوندنت به شدت کم میشه و عملا خودت رو از چرخه رقابت خارج میکنی. هیچوقت پیشنهاد نمیکنم این سبک زندگی کنکوری رو انتخاب کنی چون در نهایت تنها یه حس رو به تو القا میکنه: تنفررر!

بنابراین سعی کن در برنامه ریزی هفتگی خودت کمی تفریح هم در نظر بگیری. البته اشتباه نکن تفریح فقط سفر شمال رفتن و جوج زدن نیست! منظور ما تفریحات کوچیک هست که باعث نمیشه تو از حال و هوای درس خوندن زیاد دور بشی. تفریحات کوچیکی که انرژی مثبت رو به وجودت تزریق میکنه!

مثلا میتونی بعد از اینکه برنامه خودت رو کامل اجرا کردی یه تایمی مثل بعد از ظهر روز پنجشنبه با دوست‌های صمیمی خودت یا کسانی که بهت انرژی مثبت میدن بری بیرون و تفریح کنی و شاد باشی حتی شده در حد یه بستنی قیفی خوردن و چند تا جوک گفتن! میتونی با چند از دوست‌های خودت هم به مکان‌های تفریحی بری مثل بری سینما، استخر، کافه و …

صد البته همه این‌ها نیاز داره که از قبل برنامه ریزی بشه، اول هفته چند ساعتی رو برای خودت در نظر بگیر و به خودت اجازه بده در اون تایم تا دلت میخواد از زندگی لذت ببری و لحظات خوبی رو با خودت و خانواده عزیزت سپری کنی.

تفریحاتی رو انجام بده که انرژیت برای درس خوندن رو بیشتر میکنه و نه اینکه همون انرژی نصفه نیمه رو هم بگیرد. چرخیدن در اکسپلور اینستاگرام و کانال‌های تلگرام بازی کردن با موبایل اسمش تفریح نیست. ساعت‌ها گشتن در شبکه های اجتماعی چیزی جز خسته کردن مغز و چشم‌هات برای تو نداره.

تاکید میکنم، تنها در صورتی خودت رو مجاز به تفریح کردن بدون که به برنامه ریزی درسی‌ات عمل کرده باشی. ولی اگر برنامت رو نصفه نیمه اجرا کردی بدون که هیچ حقی برای تفریح نداری و باید کم کاری هاتو جبران کنی تا متوجه بشی که متعهد نبودن به برنامه میتونه چه عواقبی داشته باشه. به این میگن سیستم پاداش و مجازات! با عمل به این سیستم، انضباط شخصی رو توی خودت پرورش بده و از تنبل ترین کنکوری تبدیل به متعهدترین کنکوری دنیا شو.

۰ نظر
دپارتمان قلق

نقش انگیزه جهت موفقیت در کنکور


نقش انگیزه جهت موفقیت در کنکور; «دست و دلم به درس خواندن نمی‌رود و هر چه می‌خواهم خودم را متقاعد کنم که باید درس بخوانم، نمی‌توانم؛ چه کار کنم»؟ این جمله را ممکن است که شمار قابل ملاحظه‌ای از داوطلبان در طی دوره آمادگی برای کنکور بگویند. نداشتن انگیزه ممکن است که از همان ابتدا، یک داوطلب را از مطالعه بازدارد یا در طی دوران آمادگی، به دلایل مختلفی برای وی پیش آید و او را از ادامه مسیر ناامید سازد. به دلیل اینکه نداشتن انگیزه به صورت کوتاه مدت (از چند دقیقه گرفته تا چند روز و حتی چند ماه) برای مطالعه و آمادگی داوطلبان مشکل ایجاد می‌کند، در این مقاله سعی می‌کنیم تا درباره نقش انگیزه در موفقیت و علل و زمینه‌های از بین رفتن و ایجاد آن در  طول آمادگی برای کنکور، با شما صحبت کنیم.

 
قبل از هر چیز به این نکته توجه داشته باشید که داشتن انگیزه در انجام هر کاری، بهترین موتور محرک و اساسی‌ترین عامل حرکت و رسیدن به هدف است؛ پس هر چه قدر هم تلاش کنید، اما انگیزه‌ای برای درس خواندن و آمادگی برای کنکور نداشته باشید، پایان راه و کسب نتیجه مطلوب مشکل خواهد بود. عوامل مختلفی ممکن است که مانع ایجاد انگیزه درس خواندن شما شود. از جمله این عوامل می‌توان به مشکلات خانوادگی، محتوای کتاب‌های درسی و علاقه نداشتن داوطلب به آنها، احساس ترس یا نگرانی داوطلب از وضعیت خود در مقابل داوطلبان دیگر، نداشتن هدف، برنامه و امکانات آموزشی برای مطالعه خوب و اصولی، مشکلات جسمی و روحی و … اشاره کرد. با توجه به اینکه شما داوطلبان عزیز تقریباً در اواسط مسیر مطالعه و آمادگی برای کنکور قرار دارید، بهتر است که از همین الان (پیش از اینکه خیلی دیر شود) به ایجاد یا تقویت انگیزه‌های خود درباره آمادگی برای کنکور بپردازید. برای تحقق چنین هدفی لازم است کارهایی را انجام دهید. از جمله مهم‌ترین این کارها عبارتند از:
۰ نظر
دپارتمان قلق

هدف من...

0
کلوپ هدف (قسمت اول)

هدف: هدف یعنی اینکه بدانیم کجا هستیم، کجا می رویم و با چه وسیله ای می رویم.این رمز موفقیت شماست.

 
همیشه در اطراف خود افراد موفق را مشاهده می کنیم. رادیو، تلوزیون و روزنامه ها هر روز در زمینه های مختلف افرادی را به عنوان انسانهای موفق به ما معرفی می کنند و ما مشتاقانه به آنها نگاه می کنیم. از تلاش خود و افرادی که آنها را در این مسیر راهنمایی کرده اند میگویند و ما به داشته ها و نداشته های خود در این مسیر فکر می کنیم. اما مهمترین اصلی که تمام این افراد را به موفقیت رسانده تعیین هدف در ابتدای مسیر می باشد.

 
طولانی‌ترین مسیرها نیز با اولین قدم آغاز می‌گردند. قدم اول را درست بردارید.

 

قدم اول: تعیین هدف

 
اولین قدم در هر کاری تعیین هدف می‌باشد، بدون هدف هر حرکتی به صورت اتفاقی بوده و در نهایت به شکست منتهی می‌گردد. به عبارت دیگر هدف را باید به دقت مشخص نماییم.
به دیالوگ زیر که قسمتی از داستان آلیس در سرزمین عجایب می باشد توجه کنید:
زمانی که آلیس از سوراخ لانه خرگوش که در تنه درخت بود به پایین پرت شد، گربه‌ای را می بیند که می ‌تواند صحبت کند:
        آلیس: می‌توانید کمکم کنید که از کدام طرف باید بروم
        گربه:این بستگی دارد که به کجا می‌خواهی بروی
        آلیس: راستش خودم هم نمی‌دانم کجا می خواهم بروم
        گربه:پس اهمیتی هم ندارد که به کدام سو حرکت کنید
در دیالوگ فوق به سادگی نشان می دهد انسانی که هدف مشخصی را نداشته باشد، هیچ‌گاه به سرمنزل مقصود نمی‌رسد و همیشه در راه آزمودن تجربه‌های مختلف و بی‌حاصل می‌باشد. لذا در اولین قدم اهداف بلندمدت خود را به منظور آگاهی از جایی که می خواهیم به آن برسیم تعیین می‌کنیم.
رکن اصلی موفقیت، هدف گذاری است و افراد موفق می دانند که چه می خواهند و با تمام وجود و در هر روز زندگی برای دستیابی به
خواسته هایشان تلاش می کنند و رتبه های برتر نیز هدفگذاری می کنند به این دلیل که

 
1-ایمان دارند هدفگذاری مهم است.

 
اکثر افراد موفق، به اهمیت هدفگذاری واقف بوده و علت آن رشد در محیطی است که در آن هدفگذاری تعریف شده و با افرادی معاشرت می کنند که هدفمند می باشند و این رازی است آشکار. در واقع عده کمی از افراد به این اصل آگاه بوده و همین علت انگشت شمار بودن کاشفین، فیلسوفان، مخترعین و... است.

 
2-روش هدفگذاری را می دانند.

 
علت دوم هدفمند بودن این است که آنها می¬دانند چگونه باید هدفگذاری کنند و از آن مهمتر اینکه تفاوت اهداف و رویاها را درک کرده-اند.

 
3-خود را برنده می بینند

 
شکست انسان را رنج می دهد، هم از نظر احساسی هم از لحاظ ادراکی دردناک است. حتی افراد موفق نیز گاهی دچار شکست
می شوند ولی با این تفاوت که آنها، به خاطر نگاه مثبت به هدف و برنده شدن خود را درگیر وقفه های کوچک نمی کنند.

 
4-صداهای مزاحم را نمی شنوند.

 
رایج ترین علت عدم هدفگذاری افراد معمولی، این است که می ترسند اگر هدفی را تعیین کنندو موفق نشوند دیگران از آنها سوء استفاده -کنند و آنها را به باد تمسخر گیرند. اما افراد موفق به دلیل اینکه به اهداف بلند مدت می اندیشند، از سرزنش ها و اظهار نظرهای افراد غیرحرفه ای ترسی به خود راه نداده و در مسیر خود ثابت قدم می مانند.

عقیده به هدف سبب می شود که یک نفر انیشتین شود، یک نفر بتهون و یا یک نفر به صورت قهرمان در آید و دیگری نداند که چرا به دنیا آمده است. اگر هدفتان معلوم، مقصدتان با ارزش، نقشه کارتان عاقلانه و خودتان در انجام آن ثابت قدم هستید، مطمئن باشید که جاه طلبی خود را می توانید به دست آورید.
با توجه به اصل مشخص نمودن کامل هدف، اکنون در کادر زیر رشته، شهر و دانشگاه مورد علاقه خود را بنویسید.

۰ نظر
دپارتمان قلق