نحوه مواجهه سوالات مبحث درک مطلب زبان:
در
درجه اول باید به این مسئله علم پیدا کنید که برای پاسخ گویی به سوالات
درک مطلب نیاز نیست که کل متن را کلمه به کلمه ترجمه کنید. شما نیاز دارید
که به مفهوم کلی متن در درجه اول برسید و سپس به جزئیات آن بپردازید.
اصولاً جملات ابتدا و انتهای هر پاراگراف مفهوم اصلی هر پاراگراف را شامل می شوند بنابراین از آن ها غافل نشوید.
سعی
کنید به هر نحوی که امکان دارد و در هر زمانی به دایره واژگان خودتان
اضافه کنید. سعی کنید هر لغتی که در هر جایی می بینید به دنبال معنای آن
باشید و لغاتی که خارج از کتاب یاد می گیرید را در دفتری یادداشت کنید.
می توانید قبل از مراجعه به متن اصلی سوالات هر متن را مطالعه کنید و با توجه به خواسته های مطرح شده در سوالات به متن مراجعه کنید.
نکته
کلی: برای تسلط به مهارت های مواجهه با متن میبایست در دفعات زیاد این
اصول را در متن های مختلف به خصوص متن های کنکور های سال های گذشته تمرین
کنید. (یک شب در میان می توانید ۳۰ دقیقه را به بررسی یک درک مطلب و کلوز
تست اختصاص دهید با این کار با توجه به اینکه زمان زیادی از شما گرفته
نمیشود، می توانید مهارت خود را در برخورد با این متن ها افزایش دهید.)
روش زدن تست ریدینگ از نظر رتبههای برتر
روش زدن تست ریدینگ: پژمان شهبازی، رتبه ۱ کنکور ریاضی سال ۹۴، زبان خارجی ۱۰۰ درصد
زبان
انگلیسی من خوب بود؛ البته در حدی نبود که برای این درس مطالعه نکنم.
واژگان کتاب را حفظ کرده بودم و برای یادگیری گرامر هم، به نظر من، توجه به
متنهای کتاب بسیار مؤثر است. در سؤالهای درک مطلب هم گاه کلمهای است که
معنیاش را نمیدانیم و باید حدس بزنیم. اگر این گونه سؤالها را بشناسیم و
بیشتر روی این سؤالها کار کنیم، در پاسخگویی به آنها به ما کمک خواهد
کرد. خود من گاه پیش میآمد که معنی ترکیبی را متوجه نمیشدم، اما برای درک
مفهوم اصلی متن با مشکلی مواجه نمیشدم؛ چون برای پاسخ به درک مطلبها،
فهمیدن متن کلی و تقسیم بندیهای متن، در درجه اول اهمیت است؛ البته
دانستن واژگان انگلیسی، بخصوص آنچه در گسترۀ کتابهای درسی است، نیز به
درک بهتر متنهای انگلیسی کمک میکند.
من
در درس زبان انگلیسی ابتدا ضعف داشتم؛ به صورتی که در اولین آزمون آزمایشی
تابستان سال چهارم، زبانم ۴۶ درصد شد. بعد از آن آزمون، تصمیم جدی برای
ارتقا در درس زبان گرفتم؛ تا اینکه در آزمون سراسری، بیشترین درصد عمومی من
در درس زبان انگلیسی (۷/۹۴ درصد) شد.
روشهای جدیدی که برای پیشرفت زبان پیش گرفتم عبارت بودند از :
1- دو روز در هفته، آخر شب را به تست «ردینگ» و «کلوز تست» زبان اختصاص
میدادم. این زمان به غیر از اختصاص وقت اصلی برای مطالعه واژگان و قواعد
بود.
2- برای زدن تستهای «ردینگ»، ابتدا یک نگاه بسیار کوتاه به سؤالات میانداختم و سپس به خواندن متن میپرداختم.
3- سعی میکردم که هنگام خواندن متن، کلماتی را که معنی آنها را بلد نیستم، با توجه به جملات قبل و بعد از آن، معنی کنم.
4- بعد از خواندن متن و زدن تستها، موقع بررسی جوابها، دوباره متن را
برای خودم ترجمه میکردم و با ترجمه اصلی مطابقت میکردم تا ببینم که تا
چه حد درست ترجمه کردهام.
5- همواره زدن این تستها را به صورت زماندار انجام میدادم تا سرعتم
زیاد شود، و نتیجه آن این شد که در آزمون سراسری، سؤالات زبان را در کمتر
از ۱۵ دقیقه زدم.
6- در مورد «کلوز تست» تست باید بگویم قبل از اینکه گزینهها را نگاه کنم
برای خودم حدس میزدم که چه کلماتی را میتوان در جای خالی قرار داد.