رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی از جزئیات پرداخت شهریه برای مدارس غیردولتی در سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در برنامه روی خط خبر درباره ضوابط پرداخت شهریه در سال تحصیلی آینده اظهار کرد: امسال برای اجرای درست، الگوی شهریه سامانه الکترونیکی فراهم شده که طبق زمان بندی از اول تا ۱۵اسفند زمان وارد کردن اطلاعات مدارس به سامانه است؛ بعد از این مرحله اطلاعات بررسی شده و پس از آن میزان شهریه براساس هزینه تمام شده فعالیت های آموزشی و پرورشی مشخص می شود و بعد از آن شهریه در سامانه قرار می‌گیرد و با استفاده از سایت مبلغ شهریه در دسترس خانواده ها قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: تمام فرآیند الگوی شهریه از حیث تعیین شهریه براساس روند آموزشی و پرورشی و عملکرد است و چون شهریه هر مدرسه در این سامانه ثبت شده و پرینت نهایی کامل شهریه مشخص است.

زینی وند با تاکید بر اینکه عقد قرارداد، الکترونیکی است و بعد از آن پیامک به خانواده ها ارسال می شود، گفت: سامانه پاسخگویی تدارک دیدیم که شامل شهریه ، کد مدرسه و تخلف احتمالی است که بعد از پیامک مبلغ شهریه فعال می شود.

تشکیل شرکت پشتیبانی خدمات غیردولتی

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی تاکید کرد: مدیران و اولیا توجه داشته باشند در مدارس غیردولتی دو نوع شهریه وجود دارد که شهریه مصوب الزامی و برای ساعات مصوب و فوق برنامه درسی است و شهریه غیر مصوب برای فعالیت های غیر درسی فوق برنامه در نظر گرفته می شود که پرداخت هرگونه شهریه در این مورد کاملا اختیاری است و انجمن اولیا و مربیان این مبلغ را مشخص و بعد از پیشنهاد به اداره آموزش و پرورش ارسال می‌شود.

زینی وند درباره فعالیت های تابستانی و شهریه این مدارس عنوان کرد: شهریه فعالیت های تابستانی نباید بیش از 10 درصد مبلغ مصوب باشد.

وی از تشکیل شرکت پشتیبانی خدمات غیردولتی خبر داد و گفت: پرداخت هزینه برای ایاب و ذهاب و لباس و سایر موارد متناسب با عرف جامعه باید باشد که این شرکت وظیفه ساماندهی و پشتیبانی دارد.

زینی وند به علت تفاوت در شهریه های نقدی هم اشاره و تصریح کرد: دلیل تفاوت موارد آموزشی و پرورشی است و در ۱۳ موردی که در میزان شهریه موثر است این اتفاق وجود دارد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی افزود: از میان موضوعات شهریه روی آیتم اجاره محل مدرسه نظارت بیشتری کردیم.

وی تاکید کرد: از اولیا خواهش می کنیم پیگیر شهریه و پیامک دریافتی باشند و اگر از مدرسه ای نارضایتی از حیث عدول قانون باشد پیگیری می کنیم؛ همچنین امسال ناظر مقیم در مدرسه داریم و از هفته آینده در شش منطقه تهران ناظر مقیم خواهیم داشت.

بسیج نهادهای ملی و محلی برای ارتقای سطح آموزش و پرورش

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی به قانون شوراهای آموزش و پرورش هم اشاره و عنوان کرد: آموزش و پرورش دغدغه ملی است و همه دستگاه ها و نهادها باید پاسخگو باشند و حمایت کنند، مقام معظم رهبری آموزش و پرورش را کانون خلق آینده دانستند.

وی هدف از اجرای قانون شوراهای آموزش و پرورش را بسیج نهادهای ملی و محلی برای ارتقای سطح آموزش و پرورش دانست و اظهار کرد: تصمیماتی که برای کمک به آموزش و پرورش اتخاذ شده موفق بوده و موادی از قانون احیا شده است.

زینی وند با اشاره به اعضای شورای آموزش و پرورش در هر استان عنوان کرد: تصمیماتی که در شورا برای کمک آموزش و پرورش تصویب می شود لازم الاجرا خواهد بود.

وی درباره علت اجرا نشدن مناسب قوانین شوراهای آموزش و پروش تاکنون عنوان کرد: شوراهی آموزش و پرورش و اجرای مواد قانونی کاری مشترک بین آموزش و پرورش و وزرات کشور است و در شرایط فعلی اراده همه دستگاه‌ها برای پاسخگویی وجود دارد البته فرمایشات مقام معظم رهبری در توجه به آموزش و پرورش بی تاثیر نبوده و در مواردی مشکل آئین نامه ها وجود داشت که برطرف شده است.
پیش دبستانی های غبر مجاز لغو فعالیت می‌شوند

زینی وند درباره رسیدگی به وضع مجوز پیش دبستانی ها گفت: از اول اسفندماه فراخوانی برای اخذ مجوز از آموزش و پرورش آغاز شده است و مؤسسان مراکز پیش دبستانی موظف هستند تا برای فعالیت از آموزش و پرورش مجوز لازم را دریافت کنند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با اشاره به اینکه برای کمک به موسسان مراکز پیش دبستانی همکاری لازم با آنها انجام می شود تا خود را با قوانین تطبیق دهند، تصریح کرد: در مواردی که اخذ مجوز از آموزش و پرورش انجام نشود، طبق قانون فعالیت مراکز بدون مجوز از آموزش و پرورش برای سال آینده متوقف خواهد شد.