اولین درس در کنکور و شروع تست زدن یک داوطلب کنکور با درس ادبیات و زبان فارسی در همه ی رشته ها آغاز میشود.درسی که با توجه به زبان و فرهنگ ما ایرانیان و زبان شیرین پارسی میتواند جذابیت خاصی داشته باشد.به عقیده ی بسیاری ادبیات در کنکور سراسری مهمترین درس در بین دروس عمومی میباشد و دارای بیشترین رقابت در بین داوطلبان نیز هست.

این رقابت بالا و مهم و تعیین کننده بودن درصد ادبیات در کنکور باعث شده تا طراحان هم بی کار ننشینند و هر سال سوالات مفهومی و سخت تری طراحی کنند.اما بازهم قالب و شکل طراحی سوالات ادبیات حتی با وجود سختی سوالات تغییر انچنانی نکرده است و هنوز در این درس انچنان که در دروس دیگر شاهد بودیم دچار غافلگیری نشده ایم و بنظر نمیرسد فعلا تغییر سبک خاصی ملاحظه شود.

همانطور که گفته شد، طراحی سوالات ادبیات قالب و شکل خاصی دارد . این نکته ایجاب میکند تا نحوه مطالعه ی داوطلب هم بر همین مبنا باشد تا بهترین نتیجه و درصد حاصل شود.در ادبیات این مباحث را خواهیم داشت: تاریخ ادبیات ، املا ، لغت، زبان فارسی، ارایه ادبی، قرابت معناییدر ادامه به معرفی هر کدام از این بخش ها و نحوه ی مطالعه ی انها میپردازیم .در ضمن سعی کنید برای هر مبحث کتاب جداگانه ای داشته باشیم و یا یک کتاب جامع تهیه کنید که کلیه این مباحث را تحت پوشش قرار دهد. متن کامل در ادامه مطلب....

تاریخ ادبیات، املا و لغت : یکی از دلایلی که داوطلبان را در ادبیات دچار مشکل میکند خواندن این موارد است که کاملا حفظی است.حفظ کردن حجم زیادی از تاریخ ادبیات و املا و لغت کار ساده ای نیست. در این سالها تلاش هایی در جهت ساده تر کردن و رمز گذاری مثلا تاریخ ادبیات انجام شده است اما بهرحال داوطلب چاره ای جز حفظ کردن ندارد که اتفاقا میتوان با چند تستی که از این مباحث طرح میشود امتیاز مناسبی هم گرفت.

زبان فارسی: شاید یکی از سخت ترین مباحث مورد سوال در کنکور از این مورد باشد.بررسی تعداد واژه ها و تکواژ ها مهمترین سوالی است که هرساله مطرح شده و شاید تشخیص آن و پاسخ دهی به ان کار ساده ای نباشد.فقط در مورد زبان فارسی یک توصیه مهم را دارم. اگر واقعا خود را برای پاسخ دادن این سوالات اماده کرده اید به این سوالات پاسخ دهید . باید تست های زیادی زده باشید و بتوانید سرعت ودقت عمل بالایی نیز کسب کنید . در غیر اینصورت از سعی نکنید با شانس تست های زبان فارسی را پاسخ دهید زیرا اگر یک مورد از شمارش واژه ها و یا تکواژ ها را اشتباه کنید کل تست غلط از اب درخواهد امد و یک نمره منفی کسب میکنید.

آرایه ادبی: برای مطالعه این مورد از تست ها بیشتر استفاده کنید. شاید اموزش و مطالعه ی یک ارایه و نکات مربوط به آن(مثلا آرایه استعاره) چند سطر بیشتر نباشد اما باید از کتابهای تستی که اختصاصا ارایه ادبی را مدنظر قرار داده اند استفاده کرده و در این مورد تست های فراوانی بزنید.باید بتوانید این آرایه ها را در تست ها پیدا کنید و ضمنا سرعت عمل بالایی نیز کسب کنید.

شدیدا توصیه میکنم در مورد ارایه های ادبی از جزوات و کتابهای حجیم و سنگین استفاده نکنید. بسیار دیده شده برای یک مبحث مثل استعاره ده ها صفحه اختصاص میدهند در صورتیکه برای دانش اموزان تجربی و ریاضی مطالعه این حجم از ارایه ادبی با این جزئیات مورد نظر هیچ طراحی نمیباشد.

قرابت معنایی : ما ایرانیان بهرحال هرکدام بنابه فرهنگی که داریم شمه ای از ذوق ادبی را نیز خواهیم داشت.همیشه به دانش اموزانم توصیه میکنم اگر نمیخواهید مباحث ادبیات را مطالعه کنید و درضمن قدرت تحلیل خوبی نیز دارید از قرابت معنایی غافل نشوید.حدود ۱۰ تستی که در این مورد مطرح میشود در بسیاری از مواقع از اشعار خارج از کتاب هستند و اتفاقا برخلاف عقیده ی بسیاری کار را برای پاسخگویی ساده تر میکنند. و پاسخ صحیح به این ۱۰ سوال حداقل ۴۰ درصد امتیاز کسب کنید که درصد قابل توجهی است.به این صورت که حتی اگر این تست هایی که شامل اشعار خارج از کتاب هستند را جلوی داطلبی قرار دهیم که حتی کتاب را نخوانده باشد میتواند با تحلیل گزینه ها به جواب برسد.فقط در این مورد نیز باید تست های زیادی کار کنید و بهتر بگویم تمرین کنید. کتاب هامون سبطی در این زمینه بسیار مفید و در نوع خود بی نظیر است.

نکته اخر اینکه بطور کلی اشعاری که در کنکور مطرح میشوند محدود به یکسری موضوعات خاص هستند و من مطئنم با کار کردن تست در این مورد ، اشعار اشنایی را در سوالات کنکور مشاهده خواهید کرد.