عربی

وقتی به میانگین درصدهای درس عربی در میان پذیرفته شده گان کنکور در سال های اخیر نگاه میکنیم با میانگین درصدهای خیلی کمی نسبت به سایر دروس عمومی دفترچه کنکورمواجه میشویم.علت اصلی این امر،این است که اغلب داوطلبان کنکور این درس را،درسی سخت و وقت گیر تلقی میکنند وبا مشاهده سوالات مفهومی این درس ،داوطلبان در طول پروسه مطالعه کنکورتوجه کمی به آن میکنند ویا آن را حذف میکنند وسعی میکنند با زدن درصد های بیشتر در سایر دروس آن را جبران کنند .

دراین مقاله به شما کمک میکنیم تا بتوانید با مطالعه مباحث مهمی از این درس که در کنکور درصد بیشتری از سوالات را به خود اختصاص میدهند وسوالات شان به نسبت آسان وقابل حل هستند، به درصد قابل توجهی دراین درس برسید .به علت این که درس عربی در کنکور از میانگین خیلی کمی برخوردار است و عده زیادی به تعداد کمی از سوالات این درس پاسخ میدهند،اگر داوطلبی به این درس توجه کند وبتواند درصد متوسطی را در این درس کسب کند ،میتواند شاهد افزایش چشمگیری در رتبه کنکور خود باشد.

ولی ریشه اصلی این کم توجهی وترس داوطبان از این درس در نداشتن اطلاعات کافی در مورد نحوه مطالعه بخش های مختلفاین درس است که ما در این مقاله آن را توضیح خواهیم داد.کل ۲۵ سوال درس عربی به سه بخش اصلی تقسیم میشوند که در زیر هر بخش را به طور جداگانه مورد بحث قرارداده ونحوه مطالعه ان را شرح میدهیم. متن کامل در ادامه مطلب...

  بخش اول:ترجمه وتعریب

۸سوال از این بخش در کنکور طرح میشود که شامل هفت سوال ترجمه عربی به فارسی و1 سوال تعریب (ترجمه فارسی به عربی) است سوالات این بخش کاملا قابل حل هستند وگزینه ها به راحتی رد میشوند وگزینه خوبی برای افزایش درصد در این درس هستند.برای مطالعه این بخش سعی کنید ابتدا تمام لغات دروس عربی دوم وسوم ولغات متن درس وتمرین هارا به خوبی یاد بگیرید وتا میتوانید دایره لغات خود را افزایش دهید.ولی روش وتکنیک اصلی در پاسخ به سوالات این بخش، توجه به چهار چیز است،که عبارتند از:

 ۱-جمع ومفرد ۲٫معرفه ونکره ۳٫ضمایر ۴٫ فعل ها

هنگامی که شما میخواهید به یک تست ترجمه پاسخ دهید در صورت سوال، زیر این چهار مورد خط بکشیدودر گزینه ها ترجمه صحیح آن ها را یافته وبه راحتی به رد گزینه های غلط بپردازید

بخش دوم:درک مطلب

۹ سوال از این بخش در کنکور طرح میشود که ۴ سوال ازمتن داده شده است و۲ سوال مربوط به شکل و۳ سوال  از تحلیل صرفی واعراب در این بخش ابتدا باید به پاسخ گویی سوالات مربط به متن بپردازیم زیرا نسبت به سوالات حرکت گذاری واعراب آسان تر وقابل حل تر هستند. سوالات درک مطلب عموما دارای ۴ عنوان،تعیین جمله درست یا غلط،مفهوم متن ،عنوان مناسب برای متن ویا در مواردی تکمیل جمله از روی مفهوم متن است. برای حل سوالات ابتدا متن را سریعا و با دقت مطالعه کرده وسعی میکنیم مفهوم کلی متن را درک کنیم نه ترجمه لغط به لغط متن را .حتی اگر معنی جمله ای را متوجه نشدیم سعی میکنیم از جملات اطراف معنی آن را حدس بزنیم.

 

برای پیدا کردن عنوان مناسب به دنبال عنوانی در گزینه ها میگردیم که زیاد ربطی به متن ندارد وحالت مفهومی وتعلیمی دارد وکلی بوده وتمام لغات متن را در بر میگیرد. برای حل سوالت حرکت گذاری واعراب باید به قواعد عربی کاملا مسلط باشیم ودر حل سوالات حرکت گذاری باید در گزینه ها سراغ کلمات یکسان بگردیم وبعد از مشخص کردن شکل صحیح کلمه،گزینه های غلط را حذف کرده وتا رسیدن به گزینه صحیح این کار را تکرار میکنیم.

در پاسخ گویی به سوالات اعراب نیز باید مبحثی را که سوال از آن طرح شده را از گزینه ها پیدا کرده و درستی آن را با صورت سوال تطبیق دهید برای مثال در مباحث مشترک مانند فعل از نظر زمان،ثلاثی مجرد و مزید ، فعل لازم و متعدی و فعل معلوم و مجهول،فعل صحیح و انواع فعل معتل،مجرورات،اسم از نظر جنس و تعداد ، جامد و مشتق ، معرفه و نکره ، معرب و مبنی. را در گزینه ها پیدا کرده و درستی ان را با کلمه مورد نظر سوال تطبیق می دهیم وگزینه های غلط را حذف میکنیم ..

بخش سوم:قواعد

۸ سوال از این بخش در کنکور طرح میشود که شامل یک سؤال از اعلال،  ۲ سؤال مرفوعات،۳ سؤال  منصوبات و۱ سؤال از انواع اعراب و ۱ سؤال از صفت و مضاف الیه و.است برای پاسخ گویی به سوالات این باید ابتدا قواعد عربی دوم وسوم را به طور کامل مطالعه کرده وبه حل تمرینات هر درس بپردازید. در مبحث قواعد سعی کنید به مطالعه منصوبات یعنی مفاعیل ، حال ، تمییز، مثتسنی ،منادا که دروس۳ تا ۷ عربی سال سوم را تشکیل میدهند توجه زیادی داشته باشید چون سوالات این مباحث نسبتا آسان وقابل حل هستند .بعد از مطالعه هر مبحث از قواعد سعی کنید.تست های کنکور سال های اخیر را حل کنید .و تسلط خود را بالا ببرید.

سخن اخر

برای شروع مطالعه درس عربی ابتدا از بخش ترجمه شروع کنید وبعد به سراغ مباحث وقت گیر تر بروید سعی کنید تمام تمرینات کتاب را خودتان حل کنید و تمام لغات را حفظ شوید.بعد از مطالعه هر مبحث حتما سعی کنید سوالات کنکور پنج سال اخیرهمه رشته ها را حل کنید وبعد از ان سراغ تست های تالیفی بروید .هنگام مطالعه سعی کنید خلاصه تهیه کنید ودر فواصل زمانی یک ماه به مرور ان ها بپردازید