ادبیات تخصصی در کنکور انسانی، یکی از درس های مهم و تاثیر گذار این رشته است. با بررسی سوالات ادبیات تخصصی انسانی درمی یابیم که سوالات کنکور سال های اخیر، از حالت حفظی خارج شده و به صورت مفهومی در آمده اند. رمفهومی شدن سوالات ادبیات تخصصی، دانش آموزان باید وقت بیشتری را صرف مطالعه و زدن تست های ادبیات کنند. از درس ادبیات تخصصی در کنکور سراسری مجموعا 30 تست مطرح شده است. با 4 کتاب منبع که شامل: تاریخ ادبیات ایران و جهان1و2، آرایه های ادبی که از هرکدام  5 تست و کتاب ادبیات تخصصی انسانی که از آن 15تست می آید و به همین دلیل است که مطالعه ادبیات تخصصی اهمیت بسیار زیادی در کنکور سراسری دارد. درس ادبیات تخصصی در تمامی زیر گروه ها ضریب 2 دارد، به جز زیر گروه 1 که شامل رشته های حقوق و علوم قضایی می شود، ضریب 4را به خود اختصاص داده است. ادبیات تخصصی شامل بخش های قافیه و عروض(7تست کنکور)، سبک شناسی(4تست کنکور)، ادبیات معاصر(3تست کنکور) و نقد ادبی (1تست کنکور) می باشد که در ادامه به بررسی و نحوه ی مطالعه آن می پردازیم.

مطالعه قافیه و عروض

قافیه و عروض، یکی از چالش برانگیز ترین مباحث در رشته ی انسانی است و بیش ترین تست را نسبت به مباحث دیگر ادبیات تخصصی به خود اختصاص داده است. در مطالعه ی قافیه ابتدا تمامی قواعد و تبصره هارا یاد می گیریم و به حل تمرین های کتاب و سپس به حل تست های سال قبل می پردازیم. بهترین روش در مطالعه عروض، این است که آنرا به صورت سماعی یاد بگیریم. به این صورت که پس از خواندن شعر، بتوانیم وزن آنرا به خوبی بیان کنیم. سپس ابیات پرتکرار کنکور های سال قبل را حل و اختیارات شاعری و وزن آنهارا مشخص می کنیم. این روش تاثیر بسیار زیادی در سرعت حل تست های عروض در کنکور دارد.

مطالعه سبک شناسی  

در مطالعه ی سبک شناسی، می توان از روش تطبیق استفاده کرد، به این صورت که برای یادگیری بهتر، سبک هارا با هم مقایسه و ویژگی های هر یک را به طور کامل مطالعه می کنیم. در نظر داشته باشید که تست زنی در مطالعه ی این بخش بسیار موثر است.

مطالعه نقد ادبی  

نقد ادبی هم مانند دیگر موضوعات ادبیات تخصصی، نیاز به مرور زیاد دارد، چراکه به دلیل فراوانی مطالب امکان فراموش شدن آنها زیاد است. با دسته بندی اشخاص ومطالب، می توانید به راحتی و بدون دردسر این بخش را هم مطالعه کنید.

مطالعه تاریخ ادبیات  

برای مطالعه تاریخ ادبیات پیشنهاد ما این است که حتما از مطالب مهم کتاب نت برداری کنید و در هر روز 1 -2 ساعت را به مطالعه تاریخ ادبیات اختصاص دهید، زیرا مطالب فرار و اسامی آثار سخت می باشد. در نتیجه، با تکرار زیاد این مطالب، می توانید تمام مطالب را یاد بگیرید.

برای مطالعه بیشتر و رسیدن به نتیجه گیری بهتر در کنکور سراسری انسانی 97  پیشنهاد تله مشاور به شما کتاب 'ادبیات تخصصی' نوشته استاد جمال طباطبایی نژاد از انتشارات مهر و ماه نو می باشد. این کتاب برای یادگیری بهتر، همه بخش های کتاب را به شکل بارم بندی تقسیم کرده و در انتهای هر بخش تست های کنکور را به همراه تست های تالیفی جمع آوری کرده و همین کار به دانش آموزان کمک می کند که بعد از مطالعه هر بخش با تست های مهم آن خود را بسنجد و با این روش به نتیجه خوبی نیز برسد.