یکی از درس های مهم در رشته و کنکور سراسری انسانی ، درس عربی تخصصی است و روش مطالعه ی عربی تخصصی با سایر درس های این  رشته متفاوت است.  عربی تخصصی به دلیل حجم زیاد مطالب و نکات، درسی دشوار در کنکور سراسری انسانی به حساب می آید. برای تسلط کامل روی درس عربی تخصصی رشته انسانی  باید تمامی بخش های کتاب عربی را مطالعه  کنیم و به خوبی به یاد بسپاریم. عربی تخصصی شامل 3 کتاب است و از درس عربی تخصصی در کنکور سراسری انسانی، 25 سوال طرح می شود. عربی تخصصی شامل سه قسمت اصلی ترجمه و تعریب/درک مطلب/قواعد است.

 روش صحیح مطالعه ترجمه و تعریب

به دلیل درصد بالای سوالات مطرح شده از مبحث ترجمعه و تعریب در کنکور انسانی سال های گذشته، ابتدا به بررسی سوالات ترجمه و تعریب در کنکور سراسری می پردازیم و نحوه صحیح مطالعه بخش ترجمعه و تعریب عربی را به طور کامل توضیح می دهیم.

شما تنها با مطالعه ی این بخش می توانید در کنکور انسانی  40% بزنید.از ترجمه و تعریب در کنکور سراسری انسانی 8 سوال طرح می شود که 7 سوال آن مربوط به ترجمه ی عربی به فارسی و یک سوال مربوط به ترجمه فارسی به عربی است. اولین روشی که در مطالعه ترجمه و تعریب می توان استفاده کرد، این است که در ابتدا به خواندن تمامی لغات می پردازیم.یادگیری لغاتی که در تمرین ها به کار رفته هم در زدن تست های این بخش در کنکور به ما کمک می کند. اما تکنیک کلیدی و کاربردی در مطالعه ی ترجمه و تعریب، توجه به این 4 مشخصه است:1-جمع و مفرد 2-معرفه و نکره 3-ضمایر 4-فعل ها. اگر ما این چهار موضوع را به خوبی یاد بگیریم، نیازی به ترجمه کلمه به کلمه نداریم. با استفاده از این تکنیک، می توانید زمان بیش تری برای زدن تست های دیگر سر جلسه کنکور ذخیره کنید. تست زنی در یادگیری ترجمه و تعریب بسیار موٌثر است و ذهن ما را با چگونگی حل سوال آشنا می کند.

روش صحیح مطالعه درک

 9 سوال عربی اختصصاصی در کنکور سراسری انسانی مربوط به درک مطلب است که 4 سوال درک مطلب کنکور انسانی به صورت متن، 2 سوال از شکّل و  3 سوال از تحلیل صرفی و اعراب است. سوال های مربوط به متن، سوالات نسبتا دشواریست که اکثر کنکوری ها به آن پاسخ نمی دهند. برای حل این سوال ها باید متن داده شده را خوب درک کنیم اما  گاهی ممکن است کلمه ای را متوجه نشویم، در این صورت می توانیم از کلمات اطراف آن کلمه مورد نظر را حدس بزنیم. برای پاسخ دادن به سوالات  شکّل و حرکت گذاری باید به جایگاه کلمه مورد نظر در جمله دقت کنیم و به قواعد کاملا مسلط باشیم. سوال های درک مطلب هم در قالب صحیح و غلط،  تکمیل جمله و... می آید. برای پاسخگویی به سوالات تحلیل صرفی هم نیاز به یادگیری قواعد داریم تا بتوانیم کلمات داده شده را تجزیه کنیم. 

روش صحیح مطالعه قواعد

از بخش قواعد عربی هم در کنکور سراسری انسانی 8 تا تست مطرح می شود. برای پاسخگویی به سوالات قواعد، نیاز به مطالعه ی قواعد سال دوم و سوم کتاب عربی داریم و باید به طور کامل مطالعه قواعد عربی را کنیم.از این 8 سوال، 1 سوال مربوط به اعلال ها، 2 سوال از مرفوعات، 3 سوال از منصوبات، 1 سوال از انواع اعراب و 1 سوال از صفت و مضاف الیه است. دروس 3 تا 7 عربی سال سوم بیش ترین و مهم ترین نقش را در بخش قواعد دارند.

 در آخر این که درس عربی تخصصی، درسی است که از اهمیت بالایی در کنکور سراسری انسانی نسبت به سایر درس ها برخوردار است و تاثیر بسزایی در رتبه کنکور دارد. با مطالعه ی درس عربی به صورت دقیق و صحیح می توانید به راحتی درصد خوبی در کنکور کسب کنید.