⛔️سوالات دام دار آموزشی چیست؟

دام یعنی تله؛ سؤال‌های دام‌دار یعنی سؤال‌هایی که یک یا دو گزینه‌ی آن‌ها دام هستند؛ یعنی حواس شما را پرت می‌کنند. ما فکر می‌کنیم که آن‌ها گزینه‌ی درست هستند، در حالی که جایی اشتباه کردیم و نتونستیم راه‌حل درست و جواب درست را پیدا کنیم. معلمان و طراحان سؤال عمداً سؤال دام‌دار طرح می‌کنن .

❗️دلایل‌ مهمی که دانش‌‌آموزان در دام سؤال‌های دام‌دار می‌افتند:

۱⃣ سؤال را نصفه می‌خونیم. مثلاً هنگامی که شروع به خوندن صورت سؤال می‌کنیم و هنوز سؤال تمام نشده با خوشحالی پاسخ را علامت می‌زنیم؛ چون فکر می‌کنیم سؤال را بلد هستیم و بارها آن را دیدیم و تکرار کردیم.در حالی که ممکنه در پایان سؤال یک کلمه باشه که چون به اون نرسیدیم اشتباه پاسخ میدیم

۲⃣ صورت سؤال را بدون توجه به کلمات می‌خونیم یا سرسری می‌خونیم.در صورت سؤال کلمه‌های مهمی وجود دارد که کمک می‌کند تا راحت‌تر جواب را پیدا کنیم اما اگر بی‌دقتی کنیم و آن‌ها را نبینیم ممکنه که در دام بیفتیم.

۳⃣ مفاهیم درسی را خوب یاد نگرفته‌ایم. اگر درسی را درست نخونیم و مفهوم کتاب درسی را خوب یاد نگیریم نمی‌تونیم یک سؤال را درست حل کنیم؛ پس اگر مفاهیم را خوب بلد نباشیم یک گزینه رو شانسی انتخاب می‌کنیم و در دام می‌افتیم.

۴⃣ سؤال‌ها را نصفه و حفظی حل می‌کنیم. بعضی وقت‌ها پیش میاد  که از بس عجله می‌کنیم سؤال‌ها را حفظی حل می‌کنیم و فکر می‌کنیم که همه را بلد هستیم. مثلاً چون مساحت مستطیل را بلدیم آن را در ذهنمان حل می‌کنیم و روی کاغذ نمی‌نویسیم و آن وقت است که راه‌حل سؤال را اشتباه میریم  یا آن را نصفه و نیمه حل می‌کنیم و در دام می‌افتیم.

✅ برای این‌که در دام آموزشی نیفتیم:

۱٫  هنگام درس خواندن حواسمان را جمع کنیم تا درس‌ها را خوب یاد بگیریم.

۲٫  صورت سؤال‌ها را کامل و با دقت بخوانیم. به فعل‌های مثبت و منفی که در صورت سؤال به کار رفته توجه کنیم؛ مثل نیست یا است، وجود ندارد، نمی‌شود و … .