استرس” یک واقعیت انکار ناپذیر زندگی کنونی است و گریز از آن امکان پذیر نیست. ضرورتی ندارد که استرس به تمامی از زندگی حذف شود. بدون استرس، زندگی چنان ساکن و راکد خواهد شد که جز به تنبلی و کودنی ذهنی نمی انجامد اما از سوی دیگر، افزایش استرس نیز نظام و سیستم تعادل بدن را به هم می ریزد و کارایی مطلوب را دچار اختلال می سازد

استرس می تواند بازتاب روانی و جسمی داشته باشد. از جمله جنبه های روانی می توان بی میلی به معاشرت، کم اشتهایی، بی میلی به زندگی و ارتباط، افسردگی و از جمله عوامل جسمی به میگرن، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و عروقی، بی خوابی، کمردرد مزمن و زخم معده اشاره کرد

تعریف استرس:

استرس واکنش فیزیولوژیک بدن ماست در مقابل هر تغییر ، تهدید و فشار بیرونی یا درونی است که تعادل روانی ما را بر هم می زند.استرس را می توان واکنش های روانی،جسمانی،هیجانی و رفتارهای انسان به هر تهدید یا فشار ادراک شده درونی یا محیطی دانست.

معمولا استرس سه منبع اصلی دارد:

عوامل محیطی: سرو صدا، هوای بد یا فجایع طبیعی، ترافیک، آلودگی

عوامل اجتماعی: مشکلات مالی، اختلافات بین فردی، از دست دادن فرد مورد علاقه مان

عوامل فیزیولوژیک: بلوغ، بیماری، تصادف، ورزش نکردن، اختلال در خواب، مصرف سیگار و نظایر آن همواره برای تغییر آماده باشید. متن کامل در ادامه مطلب...

*      اهداف کوتاه مدت تعیین کرده و آنها را الویت بندی کنید.

*      فهرست رویدادهای استرس آفرین خودتان را تهیه کنید.

*      به ترتیب وقایع استرس آور را تجسم کرده و سعی کنید آرام بمانید.

برای کاهش و مدیریت استرس چند راهکار ساده که می تواند مثمر ثمر برای همگان باشد ارائه می شود:

۱.افکار خوب تولید کنید

یادمان باشد اگر شاد بیندیشیم، شاد می شویم. اگر فکر بد کنیم احساس بدی پیدا می کنیم. اگر فکر های ترسناک کنیم هراسان می شویم، همواره شادی باشید

۲.قبل از تغییر دادن دیگران، خودتان را تغییر دهید

همواره یادمان باشد در بسیاری از موارد لزوما” این افراد نیستند که باید تغییر کنند بلکه، این خود ما هستیم که باید تغییر کنیم

۳.از فرصت فکر کردن برای کاهش استرس کمک بگیرید

بعضی از مواقع با فکر کردن، یاداشت کردن، بیرون ریختن افکار بیهوده از ذهن و باز اندیشی می توان استرس را کنترل کرد. نباید به این موضوع فکر کرد که دیگران در مورد ما چگونه فکر می کنند. مهم این است که هرگاه اشتباه کردیم، بپذیریم. در اینگونه مواقع باید از بچه ها یاد گرفت. آنها بایک چشم می خندند، با یک چشم اشک می ریزند، و همه چیز را خیلی زود فراموش می کنند.

۴.خودتان را تنها با خودتان مقایسه کنید

هیچ وقت حسرت بالاتر از خودتان را نخورید، سعی کنید به آنهایی که از شما موقعیت بدتری دارند نیز فکر کنید. شما می توانید شرایط خودتان را کنترل کنید.

۵.با خلاقیت خشم خود را کنترل کنید

به این فکر کنید که تنها کسانی که مشکل ندارد، آدم هایی هستند که در گورستان خوابیده اند. برای کنترل خشم یکی از بهترین راه ها، زدن یک راه میان بر و استفاده از خلاقیت برای حل مشکل است که افراد را آرام می کند.

۶.اصل حقیقت گویی

حقیقت را بگویید ممکن است یک، دو یا سه دقیقه استرس پیدا کنید اما این مهم نیست. توفان هر چه شدیدتر باشد، سریع تر فروکش می کند. پس از آن احساس مطلوبی از خودتان پیدا می کنید.

۷.وقت خود را مدیریت کنید

کارهای مهم را که روی ذهن تاثیر میگذارند زودتر انجام دهید و از شر آنها خلاص شوید.

۸.حرص نزنید

حرص خوردن علاوه بر کاهش تمرکز شما، سلامت جسم، روح و فکرتان را نیز به خطر می اندازد

۹.به مردم و آنچه می گویند فکر نکنید

هیچ وقت به این فکر نکنید که مردم در خصوص شما چه می گویند. هیچ گاه حرمت نفستان را ازم دست ندهید. یادمان باشد شکست به معنای سقوط کردن نیست. با خوشحال کردن دیگران می توان استرس را کم کرد و هیچ گاه تصمیم گیری خود را به خوشامد، حرف یا فکر دیگران منوط نکنید.

.۱.بیاموزید که بلافاصله سپاسگزاری یا ابراز تاسف کنید

برای این کار در اولین فرصت ممکن اقدام کنید. یادتان باشد سلام کردن، هدیه دادن، سپاسگزاری کردن، معذرت خواستن و شخصیت شما را کوچک نخواهد کرد اما سعی کنید دوباره دچار همان خطا و لغزش نشوید

۱۱.نیایش را فراموش نکنید

الابذکرا تطمئن القلوب

شکر کنید به داشته ها و نداشته ها، همیشه بگویید: خدایا شاکرم، همه آن چیزهایی را که نیاز دارم به من داده ای و آن چیزی را که نیاز ندارم، نداده ای. خدایا به من سلامتی، درایت و توانایی عطا کن. مطمئن باشید یاد خداوند استرس شما را کاهش می دهد و به آرامش قلبی، روحی و فکری مناسبی برای مواجهه با مسائل می رسید.

۱۲.تلاش

یادمان باشد برنده هرگز دست از تلاش نمی کشد. کسی که دست از تلاش بردارد هرگز برنده نمی شود. کسی که دست از تلاش می کشد استرس زده می شود.

۱۳.ناملایمات زندگی را کمی پذیرا باشید

روی ناملایمات تمرکز و آنها را کنترل کنید، آنها همیشه وجود دارند. با اولویت بندی ناملایمات می شود آنها را کنترل کرد اما یادتان باشد که همه را نمی توان در یک برهه از زمان حل کرد.

۱۴.بخندید

خنده نیروبخش ترین ماده طبیعت است. می گویند: خنده نوعی نیایش است اگر بتوانید بخندید، نیایش کردن را آموخته اید.